حمایت ایرانخودرو از توسعه مهرکام پارس
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو همچنین بر حمایت از سرمایهگذاری در مسیر توسعه شرکت مهرکامپارس، جبران کاستیهای گذشته و تسریع در اجرای پروژههای توسعهای تاکید کرد. خطیبی در بازدید از مهرکام پارس با اشاره بهقدمت فعالیت این شرکت گفت: «باید اجرای پروژهها و برنامههای توسعه این شرکت با سرعت بیشتری دنبال شود و ایرانخودرو نیز حمایتهای لازم را خواهد داشت.»
وی ادامه داد: «تولید با کیفیت مناسب یک اصل ضروری است و با وجود شرکتهایی مانند مهرکامپارس نباید دیگر نیاز بهتامین از شرکتهای خارج از گروه صنعتی ایرانخودرو داشته باشیم.» خطیبی با بیان اینکه مهرکامپارس باید با تولید محصولات باکیفیت، توان رقابت با شرکتهای مشابه را داشته باشد، گفت: «این هدف در سایه توسعه، سرمایهگذاری و ایجاد زیرساختهای لازم محقق خواهد شد.» وی با تاکید بر توسعه بازار محصولات گفت: «مهرکامپارس باید با افزایش ظرفیت تولیدی، علاوهبر پاسخگویی بهنیاز ایرانخودرو بهدنبال مشتریان خارج از این گروه صنعتی و توسعه بازار باشد.» شرکت مهرکامپارس با بهترین تجهیزات بهتولید صندلی، داشبورد و سپر خودروهای پارس و آریسان اقدام میکند. این شرکت که درحال برنامهریزی برای تولید صندلی هایماست، حضور فعالی برای تامین و تولید داشبورد، سپر و کنسول ریرا و TF21 نیز خواهد داشت. گرچه وظیفه اصلی مهرکامپارس تامین نیاز خطوط تولید ایرانخودرو است، اما امسال فروش این شرکت به ایساکو نیز افزایش یافته و از ابتدای سال بیش از ۱۴۲ میلیاردتومان فروش محقق شده که تا پایان سال به ۲۰۰ میلیاردتومان خواهد رسید.
تولید با کیفیت قطعات ایمنی و داخلیسازی کامل ایربگ
علاوهبر این دو شرکت، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در بازدید از شرکت تولیدکننده قطعات ایمنی خودرو، بر تولید با کیفیت و همچنین داخلیسازی واحد کنترل ایربگ در همکاری با دانشبنیانها تاکید کرد. خطیبی با بیان اینکه در گذشته وابستگی صنعتخودرو کشور بهواردات تجهیزات ایمنی خودرو از جمله ایربگ و تحریمهای اعمالشده سبب ایجاد چالش در خطوط تولید شده بود، گفت: «درحال حاضر با همکاری شرکتهای دانشبنیان بخش زیادی از مشکلات تامین رفع شده است.» وی تصریح کرد: «شرکتهای تامینکننده مانند ایمنخودرو شرق باید برای داخلیسازی بخشهای دیگری از ایربگ مانند واحد کنترل برنامهریزی کنند تا در کوتاهترین زمان ممکن موفق بهخودکفایی کامل در این قطعه مهم و راهبردی شویم.» خطیبی ضمن تاکید بر اجرای برنامههای توسعه ظرفیتهای تولید در شرکت ایمنخودرو شرق گفت: «این شرکت باید در زمینه قطعات ایمنی محصولات جدید ازجمله ریرا و محصول پروژه TF21 آمادگی داشته باشد.» وی با بیان اینکه توانمندی بالایی در بخش تحقیقات و مهندسی شرکت ایمنخودرو شرق وجود دارد، اظهار کرد: «همکاری با شرکتهای دانشبنیان نیز در مسیر توسعه این شرکت راهگشاست و این همکاریها باید تعمیق یابد.» گفتنی است شرکت ایمنخودرو شرق (سهامی عام) در دو سایت تولیدی در شهرهای مشهد و بینالود، سهم قابل توجهی از نیازهای گروه صنعتی ایرانخودرو در بخش قطعات و تجهیزات ایمنی و رفاهی از جمله کیسه هوا، کمربند ایمنی صندلیهای جلو و عقب، رادیوپخش و مولتیمدیا، سنسور مانع عقب و سیستم کیلس را تامین میکند و در این مجموعه ۵۰۰ نفر نیروی انسانی بهصورت مستقیم مشغول بهکار هستند. همچنین با حمایت مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، اقدامات لازم در این شرکت برای طراحی و تولید قطعات ایمنی خودروهای تارا و دناپلاس چهارایربگه صورت گرفته است و برای خودروهای ریرا و پروژه TF21 نیز صورت خواهد گرفت. در نیمه نخست امسال یکهزار و ۳۰۰ میلیاردتومان از محصولات تولیدی ایمنخودرو شرق بهفروش رسیده است که این میزان تا پایان سال به 2 هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان خواهد رسید. علاوه بر این، داخلیسازی واحد کنترل ایربگ از تاکیدات و ماموریتهای محوله مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو به این مجموعه بوده که قرار است در کوتاهترین زمان ممکن با ایجاد زیرساختهای لازم اجرا شود. بنابراین گزارش، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو و هیات همراه، علاوهبر سه شرکت الکتریکخودرو شرق، مهرکام پارس و ایمنخودرو شرق، از شرکت قطعات محوری خراسان نیز بازدید کرده و از نزدیک در جریان تولید، ظرفیتها، زیرساختها، آخرین اقدامات و دستاوردهای این شرکت قرار گرفتند.
به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ضمن تاکید بر استفاده از توان شرکتهای دانشبنیان در توسعه زیرمجموعههای ایرانخودرو، بر انجام فعالیت در حوزههای تخصصی و پرهیز از موازیکاری تاکید کرد. مهدی خطیبی در بازدید از شرکت الکتریکخودرو شرق با تاکید بر اجرای صحیح وظایف شرکتهای گروه و پرهیز از موازیکاری گفت: «شرکتهای زیرمجموعه باید براساس شرح وظایف خود اقدام کنند؛ شرکتی که کار تحقیقاتی انجام میدهد، وارد طراحی و تولید نشود و شرکتهایی که دارای زیرساخت برای هر حوزه هستند، باید بهصورت تخصصی در همان حوزه فعالیت کنند.» وی افزایش سرمایه شرکتها برای توسعه در شرایط خاص را ضروری دانست و ادامه داد: «شرکتهایی که دارای ظرفیت و توان تولید هستند باید مورد حمایت مالی قرار گیرند تا نقش خود را در زنجیره ارزش تولید در ایرانخودرو بهخوبی و با کیفیت ایفا کنند.»
تولید دستهسیم ریرا و TF21؛ در دستور کار
خطیبی بهنتایج زیانبار عدمسرمایهگذاری توسعهای اشاره کرد و گفت: «عدمسرمایهگذاری لازم سبب ایجاد وابستگی بهمنابع خارجی خواهد شد و شرکتهایی مانند الکتریکخودرو شرق که قطعات خاص را تولید میکنند، باید برای افزایش عمق ساخت داخل سرمایهگذاری لازم را انجام دهند.» وی در این بازدید با اشاره بهترکیب سنی جوان نیروهای انسانی در الکتریکخودرو شرق گفت: «برای استفاده بهتر از نیروی انسانی توانا باید سرمایهگذاری لازم صورت گیرد و منابع انسانی در تمام حوزهها مورد توجه قرار گیرد تا شاهد توسعه باشیم.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو تصریح کرد: «باید بهنیروی انسانی خوب و بهموقع توجه شود؛ زیرا رضایت کارکنان همواره سبب افزایش کیفیت محصول و افزایش بهرهوری مجموعه میشود.» گفتنی است الکتریکخودرو شرق بیش از ۶۰ درصد از نیاز ایرانخودرو بهدستهسیم را تامین میکند و ایجاد زیرساختهای لازم برای تولید دستهسیم محصولات جدید ایرانخودرو مانند ریرا و TF21 نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. بوردهای الکترونیکی BCM و ICN نیز در این شرکت تولید میشود. در چهار سایت زیرمجموعه الکتریکخودرو شرق شامل پژوهش، پویا، پیمان و پویش 2 هزار و ۲۰۰ نفر مشغول کار هستند و در راستای مسئولیت اجتماعی ۱۰۰ نفر از ناشنوایان استخدام شدهاند که با عشق و تعصب خاصی در این شرکت فعالیت میکنند.