سرهنگ الهینژاد با تاکید بر اینکه ایمنی عبور و مرور از اصول اساسی حملونقل است، ادامه داد: «از سال ۸۵ که اجرای طرح همیاران پلیس را آغاز کردیم با همکاری رسانهها در اطلاعرسانی، تغییر رفتار و نهادینه کردن رفتارهای ترافیکی اقدامات خوبی صورت گرفته است.»
خستگی و خوابآلودگی؛ علت اصلی واژگونی خودروها
در این خصوص رئیس پلیس راه کشور در نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی بیان کرد: «در کشور، یکهزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و یکهزار و ۸۰۰ نقطه دارای تصادف وجود دارد.»
مسئول اداره تصادفات پلیس راهور ناجا ادامه داد: «اگر جادهای خراب یا وسیلهای معیوب باشد، قطعا اگر عامل انسانی و راننده آگاه شود، تصادفات به حداقل میرسند.»
رئیس پلیسراه راهور فراجا با اشاره به اینکه بیشترین میزان تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۴ است، افزود: «باتوجه به اینکه بحث واژگونی خودروها بسیار بالاست، ایجاد شیارهای لرزنده عرضی برای رفع خستگی و خوابآلودگی رانندگان، بهمنظور کاهش تصادفات و میزان فوتیها بسیار اثربخش است.»
سردار مومنی عنوان کرد: «بنا داریم با رانندگان خودروهای متخلف که توسط دوربینهای کنترل سرعت، شناسایی میشوند، بلافاصله در نزدیک ترین پاسگاه آنان را اعمال قانون کنیم چراکه این اقدام بازدارندگی بالایی در کاهش تصادفات دارد و اکنون بسترهای لازم در این خصوص فراهم است.»
مسئول اداره تصادفات پلیس راهور ناجا یادآور شد: «در سال ۸۴ نزدیکبه ۲۴هزار فوتی ناشیاز تصادفات جادهای داشتیم اما اکنون باتوجه به افزایش ۲۵۰درصدی تعداد رانندگان، شاهد کاهش ۱۰هزار کشته هستیم. این موضوع بیانگر آن است مردم اگر بخواهند، میتوانند تصادفات را کاهش دهند.»
در این زمینه مسئول اداره تصادفات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه قبل از وقوع تصادف قطعا تخلفی صورت گرفته است، گفت: «تردد، تخلف و تصادف، سه موضوعی هستند که پیدرپی اتفاق میافتند. در تصادفات نیز عوامل مشترک راه، وسیلهنقلیه و عوامل انسانی نقش دارند، ولی عوامل انسانی بیشترین سهم را بهخود اختصاص میدهند بهطوریکه آمار نقش تقریبا ۶۴درصدی را نشان میدهد.»
وی اظهار کرد: «بروز بیشاز ۶۰درصد سوانح رانندگی در ۳۰کیلومتری شهرها موجب شکلگیری پویش «۳۰-۶۰» با هدف پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی شد. البته این مهم باید با تعامل و همافزایی حوزه راهداری و شهرداری با یک مدیریت هدفمند انجام شود.»
بیشترین میزان تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۴ است
این روزها راه، انسان، وسیله نقلیه و محیط نقش بسزایی در تصادفات دارند. بدون شک راه و وضعیت هندسی و فنی آن یکی از ارکان ترافیکی بوده که نقش مهمی در وقوع تصادفات دارد. اصلاح یا حذف نقاط حادثهخیز تاثیر زیادی در ارتقای ایمنی، کاهش حوادث ترافیکی و کاهش خسارات و ضایعات ایجادشده در این زمینه دارند. در ادامه به بررسی جزییات بیشتر این موضوع میپردازیم.
وی گفت: «در حوزه تصادفات تمام دستگاههای اجرایی ذیربط متفقالقول هستند تا هموطنان کمترین آسیب را متحمل شوند؛ به همیندلیل پس از گذشت ۱۲سال نشست شورای ترافیک با مدیریت رئیسجمهور برگزار میشود. در شرایط اقتصادی کنونی باید از امکانات و اعتبارات موجود بیشترین بهرهگیری را کرد.»