تفاوت اصلی بین وسایلنقلیه الکتریکی (EVs) و همتایان احتراقی آنها در پیشرانه است، اما برخی قطعات نیز همچنان شباهتهای بسیاری با هم دارند. بهعنوان مثال سیستم تعلیق خودروها جزو قطعات مهمی است که به نظر میرسد بهینهسازی و توسعه آنها در خودروهای الکتریکی بهویژه سگمنتهای تجاری حائزاهمیت باشد.
برخی تولیدکنندگان خودروهای تجاری الکتریکی روی قطعاتی ازجمله سیستم تعلیق بهکاررفته در خودروها فارغ از دیزلی یا الکتریکی بودن آن، حساسیت چندانی ندارند. اما برخی نیز بهدنبال طرحهای سفارشیسازی در این خودروها هستند.
مزایای بهینهسازی قطعات خودروهای الکتریکی
قطعات سیستم تعلیق یک ون برقی از بسیاری جهات مشابه آنهایی است که در یک ون دیزلی به کار میرود، اما بهطور قطع سفارشیسازی و بهینهسازی این قطعات برای مدلهای الکتریکی، مزایایی را به دنبال خواهد داشت که هم تولیدکنندگان و هم مصرفکنندگان از آن بهرهمند خواهند شد.
ضرورت بهینهسازی قطعات برای الکتریکیها
اما باید دید در رقابت جدید بازار تجاریها بر سر توسعه مدلهای الکتریکی، تولیدکنندگان این قطعه از اجزای معمولی در طراحی خودرو خود استفاده خواهند کرد یا به دنبال مزایایی در سفارشیسازی خواهند بود. همچنین باید دید کدام مورد برای آنها و مشتریانشان مزایای بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
همچنین با سفارشیشدن قطعات سیستم کنترل خودرو، میتوان به تنظیم (کاهش یا افزایش) فضای مناسب امیدوار بود. گاهی اوقات دستیابی به این فضا با حذف یک قطعه کوچک یا سفارشیسازی آن مهیا میشود.
افزایش قطعات مشترک؛ نتیجه بهینهسازی قطعات
در همین راستا Pailton بهعنوان یکی از مهندسان طراحی قطعه برای خودروهای تجاری، روی ایجاد یک بسته استاندارد برای خودروهای برقی کار کرده تا در آینده، تامینکنندگان بتوانند قطعات سبکتری را برای خودروهای برقی به صورت استاندارد ارائه دهند و از قطعات حجیمتری که برای خودروهای دیزلی طراحی شده بودند، شروع کرده و سپس درخواست بهینهسازی کنند.
بر اساس تحقیقات موسسه StartUs Insights، تقریبا 753 استارتآپ و شرکت نوظهور در حال توسعه وسایل نقلیه الکتریکی هستند که 257 مورد آنها تنها در ایالات متحده فعالیت میکنند. با اینحال امکان توسعه این خودروها همچنان در نخستین گامهای خود قرار دارد. در همین راستا، نتایج جدید نشان از آن دارد که برای تولید خودروهای تجاری الکتریکی باید هرچه سریعتر قطعات موردنیاز این خودروها در تمام بخشها بهینهسازی شوند تا هزینه کمتری به تولیدکنندگان و تامینکنندگان تحمیل شود.
طراحی قطعات سیستم تعلیق برای وسایل نقلیه تجاری و وسایل نقلیه سنگین برای چندین سال تغییر قابل توجهی نکرده است. با اینحال، قطعاتی مانند شفتهای توخالی و لولههای دیواره نازک ممکن است محل خوبی برای شروع باشد.
از این رو، تولیدکنندگان تجاریهای الکتریکی در نظر دارند تا با سفارشیسازی این محصولات طراحی قطعهها را بهینه کنند و از مدلهای کمتری در خودروها بهره ببرند؛ اقدامی که میتوان هزینههای تولید را برای تجاریسازان و حتی تامینکنندگان کاهش دهد. به نظر میرسد در مسیر این بهینهسازی، فولاد بهترین ماده برای تولید باشد.
قطعات سبکتر جایگزین مدلهای سنگین میشوند
کار روی این موضوع درحالحاضر در مرحله مقدماتی است و بیش از یک گزینه روی میز است. همه قطعات شبیه به آن چیزی است که در قطعات سنتی انتظار میرود، اما در راستای کاهش فضا و وزن بهینه شدهاند.