ساخت دستگیره در خودرو از تایر فرسوده



به گزارش «اخبار خودرو»،مرسدس‌بنز با همکاری چند شرکت دیگر توانست با معرفی یک رویکرد جدید توسط تایرهایی که عمرشان پایان‌یافته است به تولید قطعاتی برای مدل‌های OEM دست پیدا کند. با استفاده از فرآیند بازیافت شیمیایی BASF، روغن پیرولیز Pyrum Innovations تولیدشده از لاستیک‌های مستعمل و ترکیبی از یومتانِ زباله‌های کشاورزی، می‌توان پلاستیکی با کیفیت دست‌نیافتی و مطابق با رویکرد تعادل جرم تولید کرد. یک شرکت گواهینامه مستقل را صادر می‌کند زیرا منابع فسیلی لازم برای محصول نهایی را جایگزین کرده است. چون در این منابع تجدیدپذیر و روغن پیرولیز از لاستیک‌های دست‌دوم و عمر کرده استفاده می‌کند. در پروژه مرسدس‌بنز و BASF (شرکت شیمیایی چندملیتی آلمانی و بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد شیمیایی در جهان) اولین‌بار است که روغن پیرولیز از لاستیک‌های دست‌دوم و فرسوده با یومتان ترکیب می‌شود. با بازیابی مواد ثانویه، هم منابع فسیـلی و هم اثرات کربن پلاستیک حاصله کاهش می‌یابند. علاوه بر این، پلاستیک بازیافتی همان ویژگی‌های پلاستیک ناب تولیدشده از نفت خام را دارد، که این امکان را فراهم می‌کند تا به‌عنوان یک راه‌حل قطره‌ای برای فرآیندهای تولید درحال انجام استفاده شود. در سال ۲۰۲۲، مدل‌های EQE و S اولین سری خودروهای دارای دستگیره‌های درهای کمانی شکل هستند که از ترکیب یومتان و روغن پیرولیز حاصل‌از لاستیک‌های کارکرده تولید می‌شوند. هدف از این تولید، افزایش استفاده از مواد بازیافتی و همچنین استفاده از بازیافت شیمیایی برای تولید قطعات پلاستیکی پایدار برای وسایلنقلیه است. مارکوس شافر، عضو هیات‌مدیره، گروه مرسدس‌بنز و مدیر ارشد فناوری، مسئول توسعه و تدارکات گفت: در سفر خود به آینده‌ای تمام‌الکتریکی، درحال تجدیدنظر در مورد ترکیب مواد موجود در وسایل نقلیه خود هستیم. هر اقدامی در مورد حفظ منابع اهمیت دارد. از طریق همکاری نزدیک با شبکه تامین‌کننده خود، منابع فسیلی خام را با روغن پیرولیز که از تایرهای ضایعات بازیافتی عرضه‌شده توسط مرسدس بنز ساخته شده، جایگزین می‌کنیم. قطعاتی که دارای این فناوری هستند به‌زودی تولید می‌شوند. پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم سالانه چند صد تن لاستیک فرسوده و کارکرده خودروهای مرسدس‌بنز را بازیافت شیمیایی کنیم و از پلاستیک حاصل در وسایل نقلیه جدید استفاده کنیم. ما به همراه شرکای خود حلقه مواد را می‌بندیم و به‌طور فعال توسعه فرآیندهای بازیافت نوآورانه را هدایت می‌کنیم. OEM قصد دارد تا سال۲۰۳۰ نسبت مواد بازیافتی در ناوگان خودرویی خود را به‌طور متوسط به ۴۰درصد افزایش دهد.



منبع