امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: «تجربیات دنیا به ما نشان میدهد بعضی صنایع امکان ندارد توسط دولت خوب اداره شوند، صنعت خودرو در چین زمانی شروع به رشد کرد که خصوصیسازی شد و به آنها اجازه داده شد بر اساس قانون تجارت و اصول اقتصادی مدیریت شوند.»
خصوصیسازی خودرو بر پیشرفت بازار خودروهای داخلی چه تاثیراتی خواهد داشت؟
امروزه اروپا نگران رقابت با صنعت خودرو چین است که حاصل رفتار درست دولت و مدیریت خصوصی است، در سالهای اخیر میتوان کیفیت روبه رشد خودروهای چینی وارد شده به بازار ایران را مشاهده و با ۲۰سال گذشته مقایسه کرد. اشکال بزرگ در بحث خصوصیسازی صنعت خودرو ایران این است که مالکیت را به بخش خصوصی میدهیم، اما اجازه نمیدهیم بر مبنای مدیریت خصوصی رفتار شود و نتیجه این عمل میشود پرونده نیشکر هفتتپه، دشت مغان و ماشینسازی تبریز که تجربه تلخی را برای بخش خصوصیسازی رقم زد.
شناسایی شخص دارای اهلیت یکی از دغدغههای خصوصیسازی است، برای جلوگیری از تکرار خصوصیسازیهای ناموفق در صنعت خودرو راهکار پیشنهادی شما چیست؟
خصوصیسازی لزوما به معنای جابهجایی مالکیت نیست بلکه این است که ما اجازه دهیم مدیریت توسط بخشخصوصی انجام شود. معیارهای تجاری و تجارب جهانی نشان میدهد با مدیریت صحیح بخشخصوصی قیمتها خود به خود اصلاح میشوند. صنعت خودرو در ایران دو قسمت دارد، ایرانخودرو و سایپا در یک قسمت و دیگر شرکتها در بخش دیگرو مقیاس هیچکدام از شرکتها به اندازه ایرانخودرو و سایپا بزرگ نیست و برای داخلیسازی هیچ انگیزه بالایی ندارند، ایرانخودرو و سایپا هستند که مقیاس بزرگی دارند و با خصوصیسازی نتایج آن در بازار معلوم خواهد بود. واگذاری مدیریت به بخش خصوصیسازی بسیار حیاتی است و حتی میتواند در بازه یکی دوساله بازار خودرو را به تعادل برساند.