سلطانی نژاد ادامه داد:در مدل حراج باز، هیجانات بازار به شدت کاهش پیدا می کند و به افراد فرصت داده می شود که بر اساس منطق اقتصادی تصمیم بگیرند و به مشتریانی که بیشترین تقاضا را دارند خودرو تخصیص یاید و امکان تبانی به حداقل برسد.
وی در بخش دیگری تاکید کرد: بورس کالا فقط بازار فیزیکی نیست و با بخشنامه سازمان امور مالیاتی بحث ارزش افزوده و معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی حل شد و از این پس شاهد رونق معاملات در تمام کالاهای صنعتی خواهیم بود و یکی از این کالاها خودرو خواهد بود.
وی تاکید کرد: مشکل صنعت خودروسازی فقط بحث قیمت گذاری نیست و یکی از مشکلات اساسی قیمت گذاری است، اما حکمرانی و موضوع های ناشی از تحریم ها و تامین قطعات باید اصلاح شود. در جلسه شورای عالی بورس و ستاد اقتصادی دولت تاکید شده که وزارت صمت به تعهدات خود پایبند باشد و امیدواریم در این مسیر حرکت کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این نکته که سرکوب عرضه و تقاضا به بهانه اختلال و افزایش قیمت درست نیست، ادامه داد: یکی از مزیت های معاملات بورس کالا این است که در فرآیند کشف قیمت و عرضه و تقاضا می توان نواقص در طرف های مختلف را فهمید و با ابزارهای مختلف و با سیاست گذاران و فروشندگان مشکلات را برطرف کرد. بنابراین بورس کالا در شفاف شدن صورت های مالی شرکت های بورسی کمک کرده و این مسیر بی بازگشتی است و این مسیر شفاف را با تمام قوا دنبال خواهیم کرد که شرکت ها به منافع واقعی برسند و تاکید ما بر قیمت های منصفانه است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: صنعت پتروشیمی و فولاد از قیمت گذاری دستوری نجات پیدا کرد، هر چند در مقاطعی فشارهایی از سوی رانت خواران برای فروش پیش آمد اما با منطق و استدلال درست در مدت کمتر از چند ماه این موضوع حل و فصل شد و توانستیم به قیمت های بازار نزدیک شویم.
وی ادامه داد: همچنین باید معاملات مبتی بر اوراق بهادار نیز فعال شود؛ به طوری که گواهی سپرده خودرو یا سلف فروشی خودرو که هم تامین مالی را فراهم می کند و هم بازار مستمر روزانه را می تواند فراهم کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداردر ادامه این مراسم گفت:مسیر شفاف و رقابتی عرضه خودرو یعنی سازوکار بورس کالا، برگشت ناپذیر است.
وی اضافه کرد: عرضه امروز خودرو در بورس کالا شروع کار هست و می توانیم به سمت خودروهای پر تیراژ حرکت کنیم و ثبت تقاضا هم می تواند به صورت آنلاین باشد و قاعدتا وقتی به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت کنیم سیستم حراج و مدل حراج می تواند تغییر کند.
وی گفت: از خودروهایی شروع کردیم که حساسیتی در آنها وجود ندارد. خودروهایی که قبلا هم مشمول قیمت گذاری نبودند. نتایج حاصل از عرضه ما را مصمم کرد با همین فرمان جلو برویم و برای عرضه های دیگر برنامه ریزی هایی داشته باشیم. متناسب با تقاضا عرضه ها تداوم یابد و قیمت های منصفانه کشف شود.
مسیر شفاف عرضه خودرو، برگشت ناپذیر است
عشقی عنوان کرد: صنعت خودروسازی از سال هایی دور مورد توجه دولت ها بوده و قیمت گذاری به دلیل شرایط خاص این صنعت پر رنگ بوده و به نحوی سرکوب شده بود و همواره دو خودورساز بزرگ زیان زیادی داشتند و اگر این فرآیند ادامه یابد، این عدد بیشتر و 200 هزار میلیارد تومان هم خواهد شد. دوره وصول قطعه سازان در حال افزایش است و شبکه بانکی هم قادر به پوشش آن نیست، لذا این فرآیند قابل تداوم نیست.
وی عنوان کرد: در سال 1401 نیز تاکنون ارزش معاملات به نسبت سال گذشته 75 درصد و حجم معاملات 162 درصد رشد کرده است. همچنین در بازار مالی مبتنی بر کالا نیز شاهد رشدهای خیره کننده 1880 درصدی اختیار معامله 18 درصدی گواهی سپرده کالایی و رشد 560 درصدی صندوق های کالایی بودیم. بورس کالا در راستای رسالت خود که شفافیت سازی بازار کالاهای واسطه ای بوده توانسته تمامی کالاهای پرحجم واسطه ای اعم از زنجیره فولاد، زنجیره پتروشیمی، پالایشی و سیمان را توانسته پذیرش کند و فقط محصول های کشاورزی باقی مانده است که این ظرفیت را دارد و اگر قیمت گذاری دستوری از آن برداشته شود می تواند در بورس کالا عرضه شود.
رییس سازمان بورس افزود: تامین مالی خودروسازان هم در دستور کار است. عرصه خودرو در بورس کالا قدم اول و محکمی بود که برداشتیم و با قدرت ادامه خواهیم داد و از تمام افرادی که همکاری کردند تشکر می کنم.
وی اصافه کرد:هدف نهایی ما این است که خودروسازان از بورس کالا تامین مالی کنند، زیرا بهترین و شرعی ترین روش تامین مالی، تامین مالی مبتی بر فروش است و اگر خودروسازان بتوانند بر مبنای فروش تامین مالی کنند، خیلی پسندیده است. لذا فروش سلف و فروش بر مبنای سلف موازی هم در دستور کار بازار خودرو قرار خواهد گرفت.
26 هزار کد معاملاتی صادر شد
وی ادامه داد: اقدامات خوبی در چند روز اخیر برای عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفت؛ به طوری که ٢6 هزار کد معاملاتی در بورس کالا صادر شد و سیستم حراج متناسب با شرایط تغییر کرد. این در حالی است که بیشترین صدور کد قبل از خودرو برای صنعت سیمان با ورود ١٣ هزار کد معاملاتی بوده است اما ورود خودرو باعث شد همه زیرساخت ها متحول شود، به دلیل اینکه تعداد ذینغعان بیشتر از قبل بود. همچنین زیرساخت های فنی بورس کالا نیز تغییر کرد و شبکه کارگزاری کمک کرد ٣ هزار و 5� � تقاضا برای خودرو را مدیریت کردند و رکورد حضور کارگزاری ها در بورس کالا شکسته شد و ٩٢ کارگزاری در فرآیند عرضه نقش آفرینی کردند.
وی با تاکید این نکته که رابطه تنگاتنگی میان بورس کالا و بازار سرمایه و اوراق بهادار وجود دارد، اظهار کرد: یکی از موفقیت های بورس کالا این بوده که معاملات کالای شرکت های پذیرفته شده در بازار سهام را رقم زده و سبب شده فروش شرکت های بورسی منصفانه شده و با قیمت واقعی نزدیک شود. چراکه بخشی از مشکلات ناشی از قیمت گذاری ها و عدم رعایت انصاف در فروش شرکت ها بوده و بورس کالا کمکز یادی به بازار سهام کرده است.
وی در خاتمه اظهار کرد: بحث های حاکمیت شرکتی در این صنعت با جدیت دنبال خواهد شد و یکی از مطالبات ما از وزارت صمت و سیاستگذار این است که در واگذاری این خودروسازها حاکمیت شرکتی را در نظر داشته باشد.