به گزارش «اخبار خودرو»،هنوز چند سالی از روزهایی که مردم برای تامین تایر خودرویشان به نرخ دولتی مجبور به نوبت گرفتنهای شبانه و ایستادن در صفهای طولانی بودند، نمیگذرد. در آن زمان دغدغه دولت تامین تایر موردنیاز خودروهای سبک و سنگین بود و اینکه به قشر کمدرآمد جامعه فشار وارد نشود و حتی با وارد کردن تایر بخشی از نیاز بازار از کشورهای دیگر تامین شود. حال اما درسکوت خبری و به دور از هیاهوی رسانهای و تبلیغاتی، کشور نهتنها در تامین نیاز خودروهای پرتیراژ داخلی کاملا بینیاز شده و تجار هم هیچگونه صرفه اقتصادی برای وارد کردن این محصول آنهم در سایزهای پرتقاضا نمیبینند بلکه شرکتهای تایرسازی نیز به جای رقابت بر سر قیمت فروش محصولاتشان در بازار (که سالها ازجمله دغدغههایشان بود تا ثابت کنند کالای گرانتر با کیفیتتر است) به فکر بومیسازی تکنولوژی و تولید تایرهای دانشبنیان افتادهاند. فرقی ندارد که کدام شرکت اولین گام را برای بومیسازی تکنولوژی ساخت تایرهای خود برداشته تا از شرکتهای خارجی و صاحب تکنولوژی بینیاز شود، بلکه این روزها رقابتی سخت بین تایرسازان در جریان است تا زودتر از دیگران وابستگی خود به خارجیها را قطع کنند و در تمام ارکان تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی کامل دست یابند. این اتفاق اگرچه مانند تولید یک خودرو جدید در کارخانههای خودروسازی داخلی سروصدا نمیکند و به چشم آحاد مردم نمیآید اما پیام بسیار واضحی دارد؛ اینکه میتوان بدون وابستگی به شرکتهای خارجی گروه محصولات جدیدرا در کشور طراحی، تولید و به بازار عرضه کرد و حتی پا را برای رقابت فراتر گذاشت. در شرایط کنونی که صنعت تایر کشور هر روز بیش از گذشته به سمت خودکفایی و استفاده از دانش بومی میرود، اگرچه دغدغه مردم نسبتبه کمبود تایر در بازار چه در گروه محصول سواری و چه در گروه محصول باری و اتوبوسی رفع میشود اما صنعت وارد فاز تازهای از رقابت خواهد شد و آن بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی است. بر اساس شواهد موجود، مدیران ارشد این صنعت عزم خود را برای رسیدن به این هدف جزم کردهاند. اما آنچه از نگاه یک فعال رسانهای در صنعت تایر باید بیش از گذشته موردتوجه مسئولان کشور قرار بگیرد، ارائه تسهیلات ارزی و ریالی و حمایتهای کلان برای انتقال تکنولوژی ماشینآلات تایرسازی به کشور و تلاش برای بومیسازی تولید این ماشینآلات در ایران است.گام دوم در توسعه صنعت تایر این است که در صورت محکم برداشتن؛ میتوان به تبدیل ایران به عنوان یکی از قطبهای تولید تایرهای با کیفیت سبک و سنگین در منطقه و حتی آسیا امیدوار بود.