به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا در مدت کمتر از 9 ماه اخیر با تغییرات ساختاری، برنامهریزی منظم و اجرای دقیق آن موفق بهتغییر مسیر بهسوی تبدیل شدن بهیک خودروساز چابک، منعطف و بهروز شده است. درهمین راستا، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورایاسلامی بهتازگی از ارتقای کمی و کیفی و تنوع محصولات اقتصادی گروه سایپا در دوره مدیریت جدید قدردانی کرد. یعقوب رضازاده اظهار داشت: «گروه خودروسازی سایپا درسال جاری بهویژه طی ماههای اخیر در راستای ارتقای کمی و کیفی محصولات، تنوع محصولات اقتصادی، کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و توسعه محصول اقدامات خوبی انجام داده و بنده شخصا از مدیریت جدید و عوامل زحمتکش گروه سایپا اعم از مهندسین، مدیران، سرمایهگذاران، کارمندان و کارگران این مجموعه تقدیر و تشکر میکنم.»
ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش گروه سایپا
رضازاده با اشاره بهارتقای کیفیت خدمات پس از فروش گروه سایپا عنوان کرد: «نظراتی که از مردم دریافت میکنیم، مبین ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش محصولات سایپا از سطح متوسط بهسطح خوب است و با شفافسازی و اعتمادسازی میان مشتریان وضعیت از این بهتر هم خواهد شد.» وی افزود: «امیدواریم با ارتقای کمی و کیفی خودروهای داخلی و رقابت سالم میان خودروسازان و همچنین استفاده از نظرات مردم و مجلس از ورود دلالان بهبازار و ایجاد بازار سیاه خودرو جلوگیری شود.» نماینده مردم سلماس در مجلس شورایاسلامی بر همراهی خودروسازان با مجلس تاکید و خاطرنشان کرد: «خودروسازان میتوانند طرحهای خود در زمینه بهبود کمیت و کیفیت تولید و بهینهسازی قانون خودروسازی را از طریق وزارت صمت بهمجلس ارجاع دهند و مجلس نیز با همفکری دولت و استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه، خودروسازان را همراهی کرده و بهتسهیل قوانین تولید کمک خواهد کرد.»
تحویل 270 هزار دستگاه خودرو در نیمه نخست سال
سایپا تا پایان شهریورماه حدود 270 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتری خود داده است که مشتمل بر 6 سایت تولیدی این گروه خودروسازی شامل شرکتهای سایپا، پارسخودرو، سایپا-سیتروئن، بنرو، زامیاد و سایپادیزل است. این درحالی است که سهم تولید بهصورت عبورمستقیم طی 5 ماهه ابتدای سال جاری در سایپا 92 درصد بوده که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تولید عبورمستقیم 40 درصد، افزایش 52 درصدی نشان میدهد. این درحالی است که در سال گذشته حجم بالایی از فعالیت سایتهای تولیدی صرف تولید ناقص و سپس تکمیل آنها میشد و بهناچار پارکینگهای استیجاری زیادی تهیه و هزینههای گزافی صرف نگهداری خودروهای ناقص میشد؛ بهنحوی که در برخی مقاطع زمانی سال گذشته (سال 1400) حدود 84 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگها موجود بود. اما در سال جاری با کاهش و جمعآوری تمام خودروهای ناقص گروه، ضمن تخلیه و تحویل تمام پارکینگهای استیجاری، روند صعودی تولید عبورمستقیم بهصد در صد مطلق رسیده است.
رشد تولید بهرغم خداحافظی با 3 محصول پرتیراژ
بهواسطه انباشت تقاضا از سالهای گذشته و ممنوعیت واردات خودرو طی چهار سال اخیر، بازار خودرو درحال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیازمند عرضه است. براین اساس، افزایش هرچه بیشتر عرضه خودرو در این بازار اثرگذاری مثبتی را بهدنبال دارد. از سوی دیگر، کاهش عرضه بهبازار سبب شد خودرو بهکالایی سرمایهای تبدیل شود و قیمت آن بهشکلی روزافزون بالا برود. اما پاسخگویی بهتقاضای بازار بدون رشد تولید ممکن نیست. تحقق این هدف اما برای سایپا بهواسطه توقف همیشگی برخی محصولات قدیمی با چالشی دوچندان مواجه بود و با توجه بهخارج شدن 3 خودرو پرتیراژ تیبا، تیبا 2 و ساینای معمولی از چرخه تولید سایپا که حدود نیمی از تیراژ تولید روزانه گروه را تشکیل میداد، انتظار میرفت که مشابه خروج پراید در سالهای گذشته، گروه سایپا دچار افت تولید شود؛ اما این گروه با ادامه استراتژی تبدیل تهدید بهفرصت، بررسی و برنامهریزی جایگزینی تولید سایر خودروها و همچنین استفاده از پتانسیل شرکتهای گروه نظیر برونسپاری قالبها از داخل شرکت مادر بهشرکتهای زیرمجموعه همچون شرکتهای قالبهای صنعتی سایپا، سایپا پرس و… نهتنها بر این مشکل غلبه کرد، بلکه در انتهای مردادماه سال جاری سایپا با تولید 170 هزار و 197 دستگاه خودرو، از رکورد تولید مدت مشابه پارسال یعنی 168 هزار و 691 دستگاه عبور کرد. از سوی دیگر، میزان تولید روزانه این خودروساز با رشد 73 درصدی از یکهزار و 57 دستگاه در بهمنماه سال 1400 بهیکهزار و 832 دستگاه خودرو در مردادماه سال جاری رسید و برآیند این عملکرد سبب شد سایپا بتواند تا پایان شهریور سال 1401 بیش از 208 هزار دستگاه خودرو تولید کند.