به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای تجاری در تمام کشورهای دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار است اما در این میان برخی کشورها به دلیل سهم بالا در تولید این خودروها، نگاه ویژهای به بازار این خودروها چه در داخل و چه در میان سایر کشورها دارند. بازار جهانی وسایل نقلیه تجاری که در سالهای اخیر و به واسطه مشکلات ناشی از پاندمی و تامین قطعات اصلی با افت تولید مواجه شده بود، انتظار میرود در سالهای آتی دوباره روند صعودی به خود بگیرد. آن طور که همواره پیشبینیها نشان میدهد این بازار طی 5سال آینده با رشد حدود 28درصدی همراه خواهد شد.
رشد سالانه 4.4درصدی در فروش تجاریها
پیشبینیها از بازار وسایل نقلیه تجاری حاکی از آن است که فروش در این بازار تا سال 2026 به 27.9 میلیون دستگاه میرسد. در کمترین زمان باقیمانده تا پایان سال 2022 پیشبینیها نشان میدهد فروش این خودروها در بازارهای جهانی تا پایان سال جاری میلادی به 23.4 میلیون دستگاه خواهد رسید و این رقم با نرخ صعودی تا سال 2026 همراه خواهد بود و تا پایان دوره مورد بررسی فروش سالانه این خودروها در سراسر جهان به 27.9 میلیون دستگاه خواهد رسید. این ارقام نشان میدهند رشد بازار تجاریهای طی این سالها با رشد 4.4درصدی نرخ رشد مرکب سالانه همراه خواهد بود.
عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار خودروهای تجاری
این در حالی است که افزایش تولید و انباشت برخی از خودروها در کنار تخفیفات و تسهیلات در نظر گرفتهشده از سوی فروشندگان به افزایش حجم فروش در بازارهای بینالمللی کمک میکند. در همین راستا انتظار میرود فروش خودروهای تجاری در تنها بازار ایالات متحده در سال 2022 به 11میلیون برسد و بازار این خودروها در چین تا سال 2026 به 5.7 میلیون دستگاه برسد که نرخ رشد مرکب سالانه 6.5 درصدی در این کشور به ثبت خواهد رسید. تحلیلهای این بازار همچنین نشان میدهد که بعد از آمریکا و چین دو کشور ژاپن و کانادا به ترتیب با نرخ رشد مرکب 2.9 و 3.2درصد به عنوان بزرگترین بازارهای خودروهای تجاری شناخته میشوند.
چهار بازار بزرگ خودروهای تجاری تا سال 2026
چین و هند؛ موتور رشد بازار تجاریها در آسیا و اقیانوسیه
در ادامه همچنین پیشبینی میشود که بازارهای اروپایی از جایگاه پنجم به بعد را در اختیار بگیرند. این در حالی است که انتظار میرود بازار تجاریها در آلمان جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهد و نرخ رشد مرکب سالانه 3.4درصدی را به ثبت برساند. البته این رقم در مقایسه با بزرگترین بازار تجاریها یعنی ایالاتمتحده آمریکا، هنوز در فاصله چشمگیری قرار دارد. بعد از اروپا نیز بهنظر میرسد بازار آسیا-اقیانوسیه در رتبههای بعدی قرار گیرد اما سرعت رشد بالاتری در مقایسه با رقبای خود خواهد داشت. این بازار آسیا-اقیانوسیه در حال تبدیل شدن به منطقهای با پتانسیل فوقالعاده از نظر تولید است. چین و هند بهدلیل تقاضای زیاد برای خودروهای تجاری و افزایش تولید متعاقب آن در این کشورها، به موتورهای رشد بازار در دوره کوتاه تا میان مدت ادامه خواهند داد.
رشد در بازار وسایل نقلیه تجاری در درجه اول ناشیاز در دسترس بودن بار و سطح حملونقل و فعالیت لجستیک است که به نوبه خود به رشد اقتصادی و سلامت فعالیتهای تجاری و صنعتی بستگی دارد. هزینههای دولتها در پروژه های زیرساختی مانند تولید برق، ساخت و ساز جاده، معدن، شهرهای بزرگ و هوشمند نیز تقاضا برای طیف وسیعی از وسایل نقلیه تجاری مورد استفاده برای حملونقل در این بخشها را افزایش میدهد. با این حال عوامل دیگری فضای باز برای تجارت، سیاستهای مالیاتی نسبت در صنعت خودرو، در دسترس بودن منابع مالی برای مصرفکنندگان و متقاضیان این محصول، نوسانات نرخ ارز و سطوح مختلف تورم نیز بر چشمانداز رشد صنعت تأثیر میگذارد. سایر عواملی که برای بازار خودروهای تجاری حیاتی هستند شامل قوانین سختگیرانه زیست محیطی، جهانی شدن مفاهیم خودرو، زیرساختهای حملونقل در محل و پیشرفتهای فناوری مانند سیستمهای پیشرفته کمک راننده برای ایمنی مسافر/خودرو و پیشگیری از تصادف میشوند. تقاضا برای خودرو، به ویژه وسایل نقلیه تجاری، نیز به شدت تحت تأثیر نوسانات قیمت نفت بینالمللی است. این پدیده به ویژه در کشورهای در حال توسعه برجسته است. تقاضا برای بخش خودروهای تجاری سبک به دلیل عملکرد همه کاره چنین خودروهایی در شرایط مختلف، سهولت نگهداری، راحتی و مقرون به صرفه بودن همچنان در بازار غالب است.