راه‌ اندازی خط‌ تولید اختصاصی ون در «ایران‌ خودرو دیزل»



مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با بیان این‌که رکورد ۶۰ساله تولید در این شرکت در سال ۱۴۰۱ شکسته شد، عنوان کرد: «به دنبال رشد دیزل، همه شرکت‌های زیرمجموعه آن سودآور شده‌اند و دیگر شرکت زیان‌دهی در این گروه خودروسازی وجود ندارد.»

جواد توسلی‌مهر در آیین رونمایی از تاکسی‌ون‌های جدید شهرداری تهران با همکاری وزارت کشور، با اشاره به این‌که یک نمونه دقیق از فرامین مقام معظم رهبری در ایران‌خودرو دیزل اتفاق افتاده و فرامین ایشان در تمامی شاخص‌ها قابل احصاست، بیان کرد: «فرمایشات مقام‌معظم رهبری شامل دو بخش می‌شود که بخش تولید آن به ما مربوط است و کاملا به آن عمل کرده‌ایم و بخش دیگر درخصوص مصرف است؛ ایشان تاکید بر منع خرید کالایی کرده‌اند که تولید داخل نمونه آن وجود دارد و عمل به این توصیه، همکاری دولت و شهرداری ها را می‌طلبد تا به‌جای واردات محصولات دست‌دوم و خارجی، از تولیدات داخل استفاده کنند.»

وی با اشاره به این‌که در این خودروساز نسبت‌به سال ۹۸، یک‌هزار و ۳۰درصد رشد تولید برنامه‌ریزی شده است، گفت: «در هفت‌ماهه امسال، نسبت به سال ۹۸، ۶۱۵ درصد و نسبت به سال گذشته، ۲۲۴ درصد رشد تولید داشته‌ایم. یعنی نسبت‌به سال گذشته، ۳.۵ برابر رشد تولید داشته‌ایم و دو سال است که در دیزل شاهد جهش تولید نسبت به سال‌های گذشته هستیم.»

افزایش سرانه تولید سالانه به چهار دستگاه

توسلی‌مهر با اشاره به این‌که امسال سرانه تولید سالانه به دلیل تیراژ بالای تولید، به حدود چهار دستگاه خواهد رسید، اظهار کرد: «تولید روزانه این خودروساز از ۱۰ دستگاه به ۹۲ دستگاه افزایش یافته که با تولید روزانه ۳۰ دستگاه کامیونت، به تولید ۱۲۰ دستگاه محصول در روز خواهیم رسید.»

وی با بیان این‌که شرکت ایدم روزانه ۳۵دستگاه موتور تحویل می‌دهد، گفت: «به این ترتیب امسال حدود ۹هزار موتور به ایران‌خودرو دیزل تحویل خواهد داد که برنامه تولید سالانه ۳۵هزار دستگاه موتور را در دستور کار و برنامه دارد.»

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل با اشاره به سهم این شرکت در بازار خودروهای سنگین و تجاری کشور، تصریح کرد: «درحال‌حاضر ۸۶درصد سهم کامیون، ۷۰درصد سهم اتوبوس شهری، ۶۳ درصد سهم ون و ۴۰ درصد بازار کشنده، متعلق به این خودروساز است که سهم بازار کشنده تا پایان سال رشد قابل‌توجهی خواهد داشت.»

وی با اشاره به بازگشت ایران‌خودرو دیزل به بازارهای صادراتی، اظهار کرد: «صادرات محصولات ایران‌خودرو دیزل به تعدادی از کشورهای هدف اتفاق افتاده و با برخی از کشورهای بزرگ منطقه در حال مذاکرات و تفاهم برای ارسال محصولات هستیم.»

تحقق ۵۶۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی تا پایان سال

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل با اشاره به این‌که در پایان سال ۱۴۰۰، ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شده است، بیان کرد: «در شش‌ماهه سال ۱۴۰۱ ، ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شده و پیش‌بینی تا پایان سال جاری، ۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی است.»

وی با بیان این‌که امروز شرکت ایران‌خودرو دیزل هزینه مالی ندارد و در سال گذشته، سودآورترین شرکت خودروساز بوده است، افزود: «بزرگ‌ترین افزایش سرمایه در فرابورس ۵هزارمیلیاردتومان از آورده سهام‌داران، توسط ایران‌خودرو دیزل محقق شده است.»

توسلی‌مهر در ادامه تصریح کرد: «در ۲۲ ماه گذشته، ۱۲ محصول جدید طراحی و ساخته شده و اکثر آن ها به تولید انبوه رسیده است. این اتفاق بی‌نظیر در تاریخ ایران‌خودرو دیزل، با اعتماد به‌نفس و خودباوری محقق شده است.»

وی با اشاره به ارتقای کیفیت محصولات این خودروساز، بیان کرد: «اتوبوس شهری ایران‌خودرو دیزل موفق به ارتقای یک ستاره کیفی شده و اکثر محصولات کاهش نمرات منفی داشته‌اند و همچنین شرکت گواه ایران‌خودرو دیزل به‌عنوان یک مجموعه خدمات‌رسان در حوزه خدمات پس از فروش، موفق به ارتقای رتبه کیفی از سه به دو شده است‌.»

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل به رشد ۷۰درصدی اشتغال در ایران‌خودرودیزل اشاره کرده و بیان کرد: «با بهره‌برداری از محصولات شرکت ایران‌خودرو دیزل، ۴۰هزار نفر راننده جدید وارد چرخه اشتغال شده‌اند.»

وی افزود: «در شهریورماه امسال، ۳۳۹میلیارد تومان سود انباشته، ۲هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان سودعملیاتی، ۲هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان سود خالص و نیز افزایش ۱۴هزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی ارزش حقوق صاحبان سهام را شاهد بوده‌ایم. همچنین متوسط تولید روزانه ۹۶ دستگاه است که ۱۴۰درصد نسبت‌به سال ۹۸ بهبود در تعداد داشتیم. در حوزه تجاری‌سازی و سایر شاخص‌ها نیز شاهد رشد بوده‌ایم.»

بهبود ۱۶درصدی میانگین نمره کیفی محصولات ایران‌خودرو دیزل

توسلی‌مهر با اشاره به این‌که در سال جاری، میانگین نمره کیفی محصولات دیزل ۱۵۴ است که نسبت‌به سال گذشته، شاهد بهبود ۱۶درصدی هستیم، بیان کرد: «در سال جاری ۴۰هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب ایران‌خودرو دیزل می‌شود.»

وی با بیان این‌که در حوزه محصولات مسافری در طی دو سال گذشته، حدود یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان کرده‌ایم، اظهار کرد: «این در حالی است که ظرفیت تولید ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال را داریم و با محصولات CBU و اتوبوس برقی، حدود ۵هزار و ۸۵۰ دستگاه ظرفیت تولید و تحویل سالانه را داریم‌. این به معنای آن است که در صورت حمایت از تولید داخل، می‌توانیم به‌سرعت مشکل ناوگان حمل‌ونقل را حل کنیم.»

به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، شرکت گواه ایران‌خودرو آماده است تا پایان سال جاری، ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده حمل‌ونقل شهری را بازسازی کرده و تحویل دهد. این اتفاق بسیار بزرگی است.»

وی با اشاره به این‌که سالن اختصاصی تولید ون در ایران‌خودرو دیزل راه‌اندازی شده است، گفت: «این سالن ظرفیت تولید سالانه ۷هزار و ۵۰۰ دستگاه در یک شیفت را دارد و امید است از این ظرفیت استفاده شود.»

توسلی‌مهر افزود: «همچنین ایران‌خودرو دیزل دارای بزرگ‌ترین سالن اتوبوس سازی در خاورمیانه است. امید است رویکرد شهرداری تهران در حمایت از تولید، موجب شود تا ما و شما به نقش خود عمل کرده و مردم از این همکاری بهره مند شوند.

مزایای ون ایران‌خودرو دیزل با امکانات مناسب

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در این آیین گفت: «ون جدید ایران‌خودرو دیزل از امکانات مناسبی برخوردار بوده است و با ظرفیت ۱+۱۲ نفر و سقف بلند و راهروی مناسب شرایط بهتری را برای مسافران فراهم می‌کند.»

مهدی اسماعیل‌بیگی با بیان این‌که امروز شاهد ورود ون های جدید به ناوگان حمل‌ونقل تهران هستیم، اظهار کرد: «تاکسی‌های چهارنفره و اتوبوس‌های ۴۰نفره در تهران فعالیت می‌کنند و فاصله جدی بین این دو دستگاه وجود دارد.» وی با بیان این‌که از سال ۱۳۸۶ تعداد ۷هزار ون چینی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شد، بیان کرد: «ما توانستیم خودروهای تاکسی چهارنفره را نوسازی کنیم، اما افقی برای نوسازی ون‌ها نداشتیم و قطعات مورد نیاز در دسترس نبود و مشکل جدی ایجاد می‌کرد که راندمان این بخش را کاهش می‌داد.»

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهر تهران با بیان این‌که امروز با تلاش تولیدکنندگان داخلی شاهد جایگزینی خودروهای جدید هستیم، یادآور شد: «ون‌های جدید ایران‌خودرو دیزل با امکانات مناسب، موجبات رضایت‌مندی شهروندان را فراهم خواهد کرد.»

وی با اعلام این‌که ۲هزار دستگاه ون فعال داریم، تصریح کرد: «امیدواریم بتوانیم تعداد ون‌ها را به ۵هزار دستگاه افزایش و فشار موجود بر ناوگان اتوبوس‌رانی را کاهش دهیم و تا سال آینده بتوانیم ۲۵۰۰ دستگاه ون را اضافه کنیم.»

تاکید شهرداری از تامین ناوگان پایتخت

در این مراسم، شهردار تهران نیز با بیان این‌که خودروهایی که امروز رونمایی شد، بسیار زیبنده و مناسب برای استفاده مردم است، تصریح کرد: «امید است اتوبوس، ون و سواری برقی نیز داشته باشیم.»

علیرضا زاکانی افزود: «باید کم‌کم به سمت ون برقی برویم. در این زمینه راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ در ۵۲ ایستگاه با همکاری مپنا در حال انجام است.»

وی با بیان این‌که بخش خارجی در مقطعی می‌خواست با واردات سرمایه‌گذاری کند و شبکه حمل‌ونقل ما را دست بگیرد، اظهار کرد: «برای ما مهم است که سرمایه‌گذار داخلی و خودروسازان داخلی این شبکه را در دست بگیرند. صندوق بازنشستگی، سازمان سرمایه‌گذاری و بانک شهر نیز می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.»

شهردار تهران با تاکید بر این‌که باید به یک حمل‌ونقل ترکیبی و هوشمند برسیم تا مردم خودشان بسنجند که با کدام نوع حمل‌ونقل می‌توانند راحت‌تر به مقصد برسند، بیان کرد: «خاتمه این کارها شروعی برای رفع ترافیک و کاهش آلودگی البته در سطح خودش است، چراکه آلودگی ابعاد مختلفی دارد.»

وی اظهار امیدواری کرد: «دست‌به‌دست هم دهیم و بار مردم را به دوش بکشیم. این افتخار ماست که پیام‌آور امید و نشاط و افقی روشن برای همه مردم عزیز به ویژه مردم تهران باشیم، چراکه کارهای انجام‌شده در تهران به‌سرعت الگو می‌شود.»

زاکانی با بیان این‌که بسیار خشنودم که در شنبه‌ای دیگر در این مجموعه پرافتخار برای رونمایی از یک خدمت شایسته در خدمت شما هستیم، اظهار کرد: «شنبه‌ها را با نام امید و افتخار یکی از پس از دیگری پشت سر می‌گذاریم.»



منبع