دو گام بنیادین سایپا در بخش خدمات پس از فروش



اساس تصمیم اتخاذشده در نشست محمدعلی تیموری و مهدی خطیبی، مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو، با احداث نخستین نمایندگی مشترک میان دو شرکت برای ارایه خدمات به خودروهای سواری، نیمه‌سنگین و سنگین، ادغام شبکه خدمات پس از فروش دو خودروساز بزرگ کشور کلید می‌خورد.

براساس هدف‌گذاری دو خودروساز بزرگ کشور، عملیات احداث نمایندگی مشترک خدمات پس از فروش در مدت یک ماه آینده آغاز و این برنامه با هدف کاهش هزینه، ایجاد دسترسی بهتر و سریع‌تر برای مشتریان‌ و افزایش بهره‌وری ظرفیت‌ها و امکانات دو خودروساز دنبال خواهد شد.

ایجاد مدیریت مشترک در نمایندگی‌های مشترک دو خودروساز

در گام بعدی، ایجاد مدیریت مشترک در نمایندگی‌های دو خودروساز که دارای مالکیت مشترک هستند در دستور کار قرار خواهد گرفت. در همین حال، استفاده از ظرفیت نمایندگی هر یک از خودروسازان در شهرهایی که خودروساز دیگر فاقد نمایندگی است نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در جلسه مشترک میان مدیران عامل دو خودروساز هدف‌گذاری شد.

از همین رو، به‌منظور تسریع در اجرای مفاد تفاهم میان سایپا و ایران‌خودرو، آیین‌نامه‌ها، فرآیندها و دستورالعمل‌های مربوط به شبکه خدمات پس از فروش حتی‌الامکان به اشتراک درخواهد آمد تا نحوه پذیرش و خدمت‌دهی به مشتریان با سهولت بیش‌تری صورت گیرد. بر این اساس، کمیته مشترکی متشکل از معاونت‌های بازاریابی و فروش و مدیران عامل شرکت‌های خدمات پس از فروش دو خودروساز، طرح پیشنهادی برای رسیدن به اهداف ترسیم‌شده و نحوه یکسان‌سازی فرآیندها و دستورالعمل‌های اجرایی را ارایه خواهند کرد.

ادغام شبکه لجستیک؛ گام بعدی

ادغام شبکه لجستیک نیز از دیگر محورهای مذاکره در نشست مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور بود. در این زمینه نیز کمیته مشترک دو شرکت نحوه به اشتراک‌گذاری امکانات و ظرفیت‌های حوزه لجستیک در بخش حمل خودرو را بررسی و طرح پیشنهادی لازم را ارایه خواهد کرد.

با توجه به توانمندی ایسیکو، این شرکت به‌عنوان محل اصلی اجرای این طرح انتخاب شد تا حمل خودرو با هدف کاهش هزینه‌ها به صورت مشترک با سایپا لجستیک برنامه‌ریزی و اجرا شود.

در این زمینه، شکل‌گیری مدیریت و شرکتی واحد و تخصصی برای لجستیک دو خودروساز در آینده نزدیک هدف‌گذاری شد که با توجه به آثار قابل توجه در کاهش هزینه‌ها به‌سرعت به اجرا خواهد رسید. ادغام ظرفیت‌های موجود در دفاتر سایپا و ایران‌خودرو در خارج از کشور نیز ازجمله محورهای مطرح‌شده در این نشست بود.

بر این اساس مقرر شد تا دفاتر دو خودروساز در یکی از کشورهای منطقه به‌عنوان نخستین محل اجرای اتحاد استراتژیک ایران‌خودرو و سایپا در خارج از مرزها، با مدیریت مشترک به فعالیت خود ادامه دهد.

این اقدام نیز تاثیر قابل توجهی در هزینه‌های مدیریت دفاتر خارج از کشور خواهد داشت. کمیته مشترک خرید نیز برای خرید کالا و قطعات دو خودروساز فعالیت خود را با جدیت دنبال خواهد کرد تا براساس اقدامات این کمیته، تصمیمات برای خرید از شبکه تامین و سازندگان نیز به‌صورت مشترک و با هدف کاهش هزینه تولید صورت گیرد.

بهینه‌سازی امکانات موجود در سایت‌های تولیدی سایپا و ایران‌خودرو در خارج از کشور نیز از دیگر محورهای مورد بررسی بود که در این زمینه نیز کمیته مشترکی، طرح تحقق اهداف تعیین‌شده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارایه خواهد کرد.

راه‌اندازی رشته خدمات پس‌ازفروش در مقطع متوسطه

در همین‌حال،‌ قائم‌مقام مدیرعامل سایپایدک از راه‌اندازی رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک در مقطع آموزش متوسطه خبر داد.

سعید تخته‌چیان، عضو هیأت‌مدیره سایپایدک و قائم‌مقام مدیرعامل با اعلام این خبر گفت: «شرکت سایپایدک در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی و همچنین کمک به تأمین بخشی از نیروی ماهر مورد نیاز جامعه، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش، اقدام به تعریف رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک در شاخه کار و دانش کرده است.»

وی افزود: «بر اساس توافق‌های حاصل‌شده بین وزارت آموزش و پرورش و شرکت سایپایدک، برای اولین بار از سال تحصیلی 1402-1401 هنرجویان رشته مهارتی خدمات پس از فروش خودروهای سبک در مقطع آموزشی متوسطه در شاخه کار و دانش (مشاغل پذیرشگر، مسئول انبار، سرویس کار و امدادگر) در 12 شهرمشغول به تحصیل خواهند شد.

بهبود مسیر ارتقای شایستگی مشاغل مهم خدمات پس‌ازفروش

تخته‌چیان با بیان این‌که در دنیای در حال تغییر این روزها، آموزش و توسعه یک عملکرد ضروری در صنعت است و بی‌شک یکی از ابزارهای مهم در ایجاد تحول و بقای سازمان و همچنین دستیابی به اهداف و رسالت‌های مورد نظر، برنامه‌ها و رویکردهای نوین آموزشی است، اظهار کرد: «هنرجویان این رشته، پس از اخذ دیپلم، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و همچنین فعالیت در مراکز خدمات پس از فروش صنعت خودرو را خواهند داشت تا در آینده پس از کسب مهارت علمی و فنی بتوانند در شغل مورد علاقه خود مشغول به کار شوند.»

وی با اشاره به پیچیده شدن مشاغل و ضرورت گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتی برای رسیدن به شاخص‌ها و اهداف تعریف‌شده، افزود: «در گذشته افراد مهارت‌های شغلی را به شیوه سنتی کسب می‌کردند، به‌طوری‌که دانش شغل‌هایی مانند تعمیرکاری خودرو، نسل به نسل انتقال می‌یافت، اما امروز دیگر مشاغل موروثی نیستند و هر فرد بر اساس توانمندی، علاقه، استعداد و مهارت می‌تواند شغل مورد نظرش را انتخاب کند.»

قائم‌مقام مدیرعامل سایپایدک در پایان اظهار امیدواری کرد با به‌روزرسانی و تدوین استانداردهای آموزشی به شیوه شایسته محور و ایجاد رشته‌های مهارتی مورد نیاز صنعت خدمات پس از فروش، مسیر ارتقای شایستگی مشاغل مهم خدمات پس از فروش به نحو چشمگیری بهبود یافته است تا در آینده نزدیک شاهد رشد صنعت خدمات پس از فروش خودرو و به تناسب آن افزایش رضایت مشتریان باشیم.



منبع