بر این اساس میتوان گفت روز گذشته افزایش قیمت خودرو در بازار همزمان با افزایش بهای ارز اتفاق افتاد. جایی که نرخ دلار با ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار کار خود را آغاز کرد و بعد از اینکه در یک روند نزولی بهپایینترین میزان خود یعنی ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید، دوباره حالت صعودی پیدا کرد و بعد از نوسان زیاد بهبالاترین میزان خود یعنی ۳۰ هزار و ۹۸۰ تومان رسید و این نرخ را تا پایان روز حفظ کرد.
نام خودرو |
قیمت روز (میلیونتومان) |
تغییر قیمت (میلیونتومان) |
پراید ۱۱۱ |
۲۰۳ |
۰ |
پراید ۱۳۱ |
۱۸۳ |
۰ |
پراید ۱۳۲ |
۱۷۸ |
۰ |
پراید ۱۵۱ آپشنال |
۱۷۷ |
۰ |
تیبا صندوقدار |
۲۰۱ |
۰ |
تیبا ۲ |
۲۰۴ |
۰ |
ساینا |
۲۰۴ |
۱ |
کوییک |
۱۹۷ |
۰ |
نیسان آپشنال |
۳۳۰ |
۰ |
پژو ۴۰۵GLX |
۳۰۱ |
۰ |
پژو ۴۰۵GLX دوگانه |
۳۱۳ |
۰ |
پژو ۴۰۵SLX |
۳۳۹ |
۰ |
پارس سال XU۷ |
۳۱۴ |
۱ |
پژو پارس TU۵ |
۳۷۰ |
۱ |
پارس TU۵ سفارشی |
۴۱۴ |
۱ |
پژو پارس دوگانه |
۴۱۲ |
۲ |
پژو ۲۰۷ دندهای فول |
۳۹۶ |
۱ |
پژو ۲۰۷ پانوراما |
۴۰۲ |
۱ |
پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات |
۵۸۵ |
۳ |
پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC |
۴۷۱ |
۱ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ |
۲۹۹ |
۲ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ |
۳۶۰ |
۱ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار |
۳۵۲ |
۱ |
رانا پلاس |
۳۰۴ |
۲ |
رانا پلاس سقف شیشه |
۳۳۳ |
۰ |
سمند LX |
۲۹۵ |
۳ |
سمند EF۷ |
۳۴۵ |
۱ |
سمند EF۷ دوگانه |
۴۱۷ |
۰ |
سورن پلاس |
۳۳۹ |
۱ |
دنا معمولی با کروز |
۴۰۱ |
۱ |
دنا پلاس |
۴۲۸ |
۰ |
دنا پلاس توربو |
۴۶۷ |
۱ |
دنا پلاس توربو اتومات |
۵۰۵ |
۰ |
تارا دندهای |
۴۲۷ |
۲ |
تارا اتومات |
۵۸۰ |
۰ |
وانت آریسان |
۲۶۶ |
۲ |
چینی |
نام خودرو |
قیمت روز (میلیونتومان) |
تغییر قیمت (میلیونتومان) |
جک J۴ |
۵۰۸ |
۳ |
جک S۳ |
۷۵۷ |
۵ |
جک S۵ موتور ۲۰۰۰ |
۹۳۰ |
۰ |
جک S۵ نیوفیس (۱.۵L) |
۱ میلیارد و ۵۰ |
۰ |
کیامسی T۸ |
۱ میلیارد و ۱۵۵ |
۰ |
تیگو ۷IE |
۱ میلیارد و ۱۲۰ |
۰ |
فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت |
۱ میلیارد و ۲۹۵ |
۰ |
فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم |
۱ میلیارد و ۸۵۰ |
۰ |
دیگنیتی |
۱ میلیارد و ۲۴۰ |
۵ |
فیدلیتی (تیپ ۱) ۵ نفره |
۱ میلیارد و ۱۶۵ |
۰ |
فیدلیتی (تیپ ۲) ۷ نفره |
۱ میلیارد و ۲۰۵ |
۲ |
هایما S۵ جدید |
۸۳۵ |
۰ |
هایما S۷ پلاس |
۹۷۵ |
۰ |
لاماری ایما |
۱ میلیارد و ۴۹۰ |
۱۰ |
خارجی پریمیوم |
|
|
هیوندای اکسنت |
۱ میلیارد و ۷۰ |
۰ |
هیوندای i۲۰ |
۱ میلیارد و ۹۰ |
۰ |
هیوندای النترا |
۱ میلیارد و ۸۰۰ |
۰ |
هیوندای سانتافه |
۲ میلیارد و ۹۵۰ |
۰ |
هیوندای آزرا |
۳ میلیارد و ۵۵۰ |
۰ |
کیا اسپورتیج GT لاین |
۲ میلیارد و ۹۵۰ |
۰ |
کیا اپتیما هیبرید |
۲ میلیارد و ۶۵۰ |
۰ |
مزدا ۳ |
۱ میلیارد و ۴۷۰ |
۱۰ |
کیا سراتو ۲۰۰۰ مونتاژ |
۱ میلیارد و ۲۰۵ |
۰ |
سیتروئن C۳ |
۱ میلیارد و ۳۷۰ |
۱۰ |
سوزوکی ویتارا |
۱ میلیارد و ۵۰۰ |
۰ |
خارجی لوکس |
|
|
بامو ۷۴۰Li فول |
۱۱ میلیارد و ۷۰۰ |
۱۵۰ |
بامو ۵۳۰i |
۶ میلیارد و ۸۰۰ |
۰ |
لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول |
۸ میلیارد و ۷۰۰ |
۰ |
لکسوس NX۳۰۰ هیبرید |
۵ میلیارد و ۳۵۰ |
۰ |
فولکس تیگوان |
۴ میلیارد و ۵۰ |
۱۵۰ |
فولکس پاسات |
۳ میلیارد و ۲۹۰ |
۱۷۰ |
ولوو XC۹۰ |
۸ میلیارد و ۹۰۰ |
۰ |
مرسدسبنز E۲۰۰ |
۸ میلیارد و ۶۰۰ |
۰ |
منبع
خودروهای چینی نیز علاوهبر ثبات قیمت در برخی مدلها با افزایش بهای ۲ تا ۵ میلیونتومانی همراه بودند که البته همانطور که اشاره شد، خودرو لاماری از این قاعده مستثنی بود و با افت بها مواجه شد. دو مدل از خودروهای خارجی پریمیوم نیز افزایش قیمت ۱۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. بامو ۷۴۰Li، فولکس تیگوان و فولکس پاسات نیز بهعنوان خودروهای خارجی لوکس بهترتیب افزایش قیمت ۱۵۰، ۱۵۰ و ۱۷۰ میلیونتومانی داشتند.
در این میان بهای خودروهای داخلی نیز بهدلیل افزایش نرخ ارز روند کاهشی خود را متوقف کرد و فاز افزایشی بهخود گرفت. این درحالی است که افزایش قیمت ارز در یکی دو روز گذشته ادامهدار بوده و درعین حال متقاضیان خودروهای داخلی و چینی چشم بهبرگشت نرخ ارز بهکمتر از ۳۰ هزارتومان دارند؛ بلکه قیمت خودرو نیز بهتبعیت از آن کاهش یابد. متاسفانه طی روزهای اخیر این اتفاق رخ نداد و بهای دلار دوباره نزدیک بهنرخ قبلی خود رسیده و چیزی نمانده تا بهکانال ۳۱ هزارتومان وارد شود.
اما درحالی که بازار تمام گروههای خودرویی با افزایش قیمت همراه بود، کاهش بهای یکی از مدلهای چینی در بازار جای بحث داشت. جایی که لاماری ایما پس از اینکه مدتی با قیمت یکمیلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان در بازار آزاد قیمتگذاری شد، روز گذشته بهای آن کاهش ۱۰ میلیونتومانی داشت. البته شاید بتوان گفت دلیل اصلی این امر تحویل تعدادی از این خودرو بهمشتریان در روز یکشنبه است. جایی که با تحویل چند دستگاه از این خودرو بهمشتریان لاماری ایما و ورود این خودرو بهبازار آزاد، قیمت آن تنها در یک روز ۱۰ میلیونتومان کاهش یافت. اتفاقی که پیشتر در برندهای چینی، درمورد خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی و در میان داخلیها درمورد پژو ۲۰۷ دو رنگ MC شاهد آن بودیم.
درواقع این یک رسم است که قبل از ورود یک مدل خودرو بهبازار، قیمت آن بسیار بالا اعلام میشود و بعد از اینکه قدم این خودرو بهبازار رسید، قیمت آن رفتهرفته بهشکل محسوسی کاهش مییابد. اما در بازه زمانی یادشده شاهد افزایش بهای یک تا ۳ میلیونتومانی برخی مدلهای خودرو در بازار در کنار ثبات قیمت برخی دیگر بودیم.