خدمات پس‌ از فروش ایران‌ خودرو؛ از دستورالعمل‌ های داخلی تا الگوهای جهانی

بابک سلاجقه افزود: «ایساکو در سال جاری نیز با رشد چشمگیر در تمام شاخص‌ها موفق شد، ﺑﺮاﺳﺎس آخرین بازنگری دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﺷﺮاﯾﻂ و ﺿﻮاﺑﻂ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺲ از ﻓﺮوش، برای نخستین‌بار بین تمامی شرکت‌های خودروساز کشور تمام سه‌ستاره ارزیابی حوزه خدمات پس از فروش صنعت را کسب کند.»

به گفته وی، ایساکو در اﻣﺘﯿﺎز «ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ» و «ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد» در ﺣﻮزه ﺧﺪﻣﺎت‌رﺳﺎﻧﯽ به تمامی محصولات «رتبه یک» را از آن خود کرده، این در حالی‌ است که در سال گذشته نیز این شرکت موفق به کسب رتبه یک برای هفت محصول ایران‌خودرو شده بود.

مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو (ایساکو) گفت: «طبق جدیدترین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، شرکت ایساکو با ۱۳سال صدرنشینی در حوزه خدمات پس از فروش صنعت خودرو کشور، امسال نیز با کسب امتیاز ۸۵.۹۲ برای نخستین‌بار، رتبه یک این حوزه را به خود اختصاص داد و به‌عنوان تنها شرکت دارنده امتیاز بالای ۸۵ در رده نخست ایستاد.»

وردینی با بیان این‌که در تلاش هستیم تا در ۶ ماه دوم سال میزان انحراف از معیار را در سرویس‌های خدماتی کاهش دهیم، افزود: «معتمدترین مراکز خدماتی در تمامی در شهرستان‌ها، نمایندگی‌های فعال ما هستند.»



منبع

سلاجقه با اشاره به این‌که ما در ایساکو سعی داریم تا پرسنل نمایندگی‌ها را علاقه‌مند به ارائه خدمت به مردم کنیم، افزود: «یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در این مسیر، ایجاد ۲۰۰ واحد پایش در رأس نمایندگی‌ها بوده که سبب پیشرفت درخصوص کیفیت ارائه خدمات ایساکو شده است.»

سلاجقه با بیان این‌که دو مساله تحریم‌ها و کرونا در سال‌های اخیر بیش‌از پیش حوزه صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داد و موانع زیادی در مسیر ارائه خدمات پس‌از فروش ایجاد شد، گفت: «به‌رغم این مسائل و مشکلات عدیده ناشی از آن، این مجموعه با تلاشی صدچندان کوشید از طریق داخلی‌سازی قطعات خودرو، خودکفایی در تولید ابزار مخصوص، تامین از منابع داخل و در سایه حمایت‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، برنامه‌ریزی‌های دقیق در ستاد، کوشش کارکنان مجموعه و تلاش مضاعف نمایندگی‌های مجاز رضایت مشتریان ایران‌خودرو را از خدمات پس از فروش تا سطح کسب رتبه یک ارتقا دهد.»

مدیرعامل ایساکو درباره برخورد با عرضه‌کنندگان کالاهای متفرقه بیان کرد: «به‌صورت لحظه‌ای درحال پایش و رصد شبکه فروشگاهی و خدماتی هستیم تا اقلام غیراصل به دست مردم نرسد. همچنین درصددیم با ایجاد فروشگاه مرکزی قیمت اقلام یدکی را متعادل کنیم.»

ارتقای کمی و کیفی خدمات به‌رغم موانع تحریم و محدودیت‌های کرونا

مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو همچنین گفت: «براساس استانداردهای تعریف‌شده ازسوی وزارت صمت درتلاشیم رضایت‌مندی مشتریان از نمایندگی‌ها را افزایش دهیم.»

ایجاد ۲۰۰ واحد پایش در رأس نمایندگی‌ها

سلاجقه در مورد ارائه خدمات به خودروهای منتخب و تفاوت ارائه خدمات به آن‌ها به روزنامه «دنیای خودر» گفت: «شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو هیچ‌گونه تفاوتی میان مراجعین در نحوه و کیفیت ارائه خدمات قائل نمی‌شود. اما درعین‌حال با هدف رقابت در سگمنت‌های بالاتر بازار خودرو، امتیازاتی برای خودروهای منتخب که رقیب برخی محصولات خارجی محسوب می‌شوند در نظر گرفته شده که معافیت از اخذ نوبت ازجمله آن‌ها است.»

وی با بیان این‌که حفظ و توسعه موفقیت مسئولیتی بزرگ‌تر از کسب آن است، افزود: «این دستاورد، آغاز راه خدمتی متفاوت و نوین به هموطنان است و برآنیم با برنامه‌های دردست انجام، همچنان کیفیت ارائه خدمات را به شکل مستمر بهبود بخشیم و همواره در مسیر افزایش رضایت مشتریان گام برداریم.»

وی درباره ادغام شبکه خدمات پس از فروش و نیز امداد ایران‌خودرو و سایپا پاسخ داد: «به‌صورت پایلوت یک نمایندگی درحال عرضه خدمات به محصولات هر دو شرکت است و اگر بتواند افزایش رضایت مشتریان را در پی داشته باشد، تمدید خواهد شد.»

وی همچنین درخصوص افزایش رضایت مشتریان و عیب‌یابی خودرو و همچنین آمار عرضه‌شده در فرایند کسب رتبه یک خدمات پس از فروش گفت: «تمامی آمارها ازسوی شرکت‌های ارزیابی بیان می‌شوند و به‌هیچ‌وجه خودمان آماری را مطرح نکرده‌ایم»

مطالعه و بررسی الگوها و استانداردهای جهانی در بخش خدمات

وی درخصوص دلیل تعویق کسب رتبه یک خدمات پس از فروش پس از ۱۳ سال اظهار کرد: «همواره کوشیده‌ایم با تغییر در ‌ساختار فرایند ارائه خدمات به مشتریان، بتوانیم بهترین کیفیت را همراه با سهولت در دسترسی و کمترین زمان برای ارائه خدمات را در اختیار مردم قرار دهیم.»

وی همچنین درخصوص حضور نیروهای سیار در مسیر راهپیمایی اربعین اظهار داشت: «سیستم ما برای پوشش خدماتی ۶میلیون زائر و ۴۰۰هزار خودرو آمادگی دارد و براساس آن نیروهای امدادی در طول این مسیر مستقر شده‌اند.»

ماشااله وردینی، معاونت شبکه ایساکو نیز درباره استانداردهای خدمات این شرکت گفت: «گرچه در چارچوب استانداردهای تعیین‌شده ازسوی وزارت صمت عمل می‌کنیم، اما الگوها و استانداردهای جهانی را نیز مطالعه و بررسی کرده و از آن‌ها برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان بهره خواهیم گرفت.»