در مطالعه منتشرشده در Scientific Reports، این تیم یک تکنیک تشخیص مبتنی بر سنسور کوانتومی الماسی را گزارش کرده اند که می تواند شارژ باتری را با دقت یک درصد تخمین بزند و درعین حال جریان های معمولی بالای خودروهای الکتریکی را اندازه گیری کند.
فناوری های جدید به دنبال کاهش مشکلات خودروهای برقی است و شرکت ها به دنبال راهکارها و فناوری هایی هستند که باگ های خودروهای برقی را کاهش دهند و به این ترتیب استفاده از این خودروها در آینده افزایش یابد. یکی از مشکلات استفاده از خودروهای برقی بحث پیرامون میزان شارژ و اندازه گیری نادرست شارژ باتری است. موردی که بسیاری را با خیال این که باتری همچنان شارژ دارد، به اشتباه می اندازد.اما فناوری سنسور مانیتورینگ کوانتومی الماس خودروهای برقی این مشکل را حل کرده است. به لطف نمونه اولیه حسگر کوانتومی الماسی که توسط محققان موسسه فناوری توکیو ساخته شده است، موضوع ناکارآمدی استفاده از باتری درخودروهای الکتریکی ناشی از اندازه گیری نادرست شارژ باتری ممکن است درنهایت حل شود.
این مساله منجر به ابهام حدود ۱۰ درصدی در برآورد شارژ باتری می شود. این بدان معناست که می توان برد رانندگی خودروهای برقی را تا ۱۰ درصد افزایش داد و این به نوبه خود سبب کاهش ناکارآمدی باتری می شود. خوشبختانه تیمی از محققان ژاپنی به سرپرستی پروفسور موتسوکو هاتانو از موسسه فناوری توکیو (توکیو تک) اکنون راه حلی ارائه کرده اند.
در مرحله بعد، تیم از یک کنترل دیجیتال آنالوگ مختلط فرکانس های تولیدشده توسط دو ژنراتور مایکروویو برای ردیابی فرکانس های تشدید مغناطیسی حسگر کوانتومی در پهنای باند یک گیگاهرتز استفاده کرد.
این تیم با استفاده از دو سنسور کوانتومی الماسی که در دو طرف شینه (اتصال الکتریکی برای جریان های ورودی و خروجی) در خودرو قرار گرفته است، یک نمونه اولیه سنسور ساختند.
این امکان ایجاد یک محدوده دینامیکی بزرگ (نسبت بزرگترین به کوچکترین جریان شناسایی شده) ± ۱۰۰۰ A را فراهم کرد.