به گزارش «اخبار خودرو»،استفاده از دوچرخههای برقی بهسرعت در حال گسترش است. وسیله نقلیهای میان دوچرخه و موتور که توانایی بیشتری نسبت بهدوچرخه دارد؛ اما از سختی رانندگی و سنگینی استفاده از موتور در آن خبری نیست.
این وسیلهنقلیه برای توقف احتیاج بهسیستمی بهتر از یک ترمز معمولی دارد و شرکت بوش که همواره نوآوری بالایی در بحث سیستم ترمز خودرو دارد، این بار ترمز ایبیاس را برای دوچرخههای برقی طراحی کرده است. این سیستم توانایی ارزیابی چسبندگی، درجه و شیب بهمنظور اعمال نیروی ترمز صحیح را دارد.
بوش درنمایشگاه تجاری Eurobike فرانکفورت که روز گذشته بهپایان رسید، از نسخه جدید ABS برای دوچرخههای الکترونیکی رونمایی کرد.
Claus Fleischer، مدیرعامل Bosch eBike Systems میگوید: «بسیاری از دوچرخهسواران از ترس قفل شدن چرخ و افتادن از روی دوچرخه از ترمز جلو استفاده نمیکنند؛ اما استفاده از ترمز جلو حین دوچرخهسواری مانند هر وسیلهنقلیه چرخدار دیگری برای کاهش فواصل توقف ضروری است.»
براساس مطالعهای که توسط Bosch Accident Research انجام شده است، اگر ABS روی دوچرخه نصب شود، میتوان از 29 درصد تصادفات دوچرخهسواران جلوگیری کرد. مهمتر از همه، با دستگاه بوش از دینامیک کلاسیک که در آن چرخ جلو قفل شده، فرمان میچرخد و راننده بهجلو پرتاب میشود، جلوگیری خواهد شد.
بوش بیش از 40 سال پیش ABS را برای خودروها اختراع کرد و همچنین این سیستم را درسال 1995برای موتورسیکلتها و درسال 2018 آن را برای دوچرخهها اختراع کرد. این نسخه ارائهشده در فرانکفورت از فناوری مشابه دستگاههای موتورسیکلت بهره میبرد و اکنون کاربردهای زیادی دارد.
دوچرخههای الکترونیکی نیز کاربردهای زیادی خواهند داشت. مدلهایی که با سرعت چشمگیری در حال افزایش و توسعه هستند.
دستگاه بوش تا تابستان در دسترس خواهد بود. اما امکان نصب مجدد آن در دوچرخه الکترونیکی وجود نخواهد داشت. بنابراین باید منتظر ماند تا سازندگان خاصی آن را در مدلهای خود بهکار گیرند.
از نقطهنظر فنی، نسخه جدید جمعوجورترین نسخه ساختهشده تاکنون، 77 درصد کوچکتر از نسخه قبلی و 55 درصد سبکتر است. علاوهبر این میتوان آن را برای استفادههای مختلف کالیبره کرد تا ایمنی ترمز را در انواع دوچرخههای الکترونیکی، از دوچرخههای باری گرفته تا دوچرخههای کوهستان بهحداکثر برساند.
ABS بوش با در نظر گرفتن چسبندگی، درجه و زاویه چرخ برای اعمال نیروی ترمز صحیح بدون قفل کردن چرخ کار می کند. تنظیمات مختلف دستگاه را میتوان از طریق برنامه eBike Flow یا از طریق نمایشگر یکپارچه تغییر داد و این صفحه همچنین دسترسی بهدادههای ترمز را فراهم میکند تا دوچرخهسواران بتوانند نیروی اعمالشده، زمان و مسافت مد نظرشان را تجزیه و تحلیل کنند. این مساله بهورزشکاران اجازه میدهد عملکرد خود را بهبود ببخشند و آن را تبدیل بهیک ابزار تمرینی مفید کنند.