تحرک و تحول در شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا



به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت‌های تابعه گروه خودروسازی سایپا به‌موازات شرکت مادر در ماه‌های گذشته تحولات مهمی را تجربه کرده‌اند که مواهب آن در کل گروه منعکس شده است. درواقع پویایی شرکت‌های خودروساز، شرکت‌های قطعه‌ساز یا قالب‌ساز زیرمجموعه این گروه خودروسازی را نیز به تحرک واداشته است تا با حرکت عظیم ارتقای کمی و کیفی و تنوع‌بخشی به تولید همراه شوند.

تولید سرسیلندرهای بهبودیافته
در همین راستا، مدیرعامل «مالیبل» سایپا گفت: «سرسیلندر بهبودیافته M15 با هدف کاهش مصرف سوخت و به حداقل رساندن میزان آلایندگی از آغاز شهریورماه سال جاری در شرکت مالیبل سایپا تولید شد.» شهرام مسلم‌پور با بیان این‌که در استاندارد آلایندگی یورو5 بهینه‌سازی موتور خودروها به تناسب موتور تغییر می‌کند، استفاده از سیستم VVT را از دیگر موارد مهم در بهبود عملکرد این قطعه عنوان کرد و افزود: «طراحی سیستم VVT یا زمان‌بندی عملکرد سوپاپ‌ها، افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت و به حداقل رساندن میزان آلایندگی هوا را درپی دارد.» وی تصریح کرد: «طراحی و تجهیزات تولید اولیه با مشارکت شرکت کره‌ای صورت پذیرفت که با شروع تحریم‌ها شرکت کره‌ای همکاری خود را متوقف کرد؛ با این حال این پروژه به کمک متخصصین شرکت مالیبل متوقف نشد و به بهره‌برداری رسید.» پیش‌بینی می‌شود سرسیلندر بهبودیافته M15 برای اغلب خودروهای گروه خودروسازی سایپا ازجمله تیبا، ساینا، کوییک، شاهین و… تولید شود.

رکوردزنی «سایپاشیشه» در تولید
در همین حال، مدیرعامل سایپا شیشه با اشاره به تاکیدات مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مبنی بر تعریف درست فرآیندها و فعالیت‌ها در جهت افزایش کارایی مدیریت سیستم، فرآیندهای این شرکت را بر همین منوال دانست و گفت: «با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، امروز شاهد آن هستیم که با استفاده از پتانسیل‌های گروه و با تمرکز در حوزه تحقیق و توسعه اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است.»
امیررضا نخعی افزود: «در حوزه محصولات اتفاقات بسیارخوبی در حال شکل‌گیری است و سایپا شیشه که در سال ۱۳۸۲ وارد بازار بورس و اوراق بهادار شده و حدود ۲۵ سال قدمت دارد، امروز با تمام تلاش‌های صورت‌گرفته به ظرفیت مناسبی رسیده‌ است.» وی ادامه داد: «این شرکت در سال جاری و برای سومین‌ماه با صددرصد ظرفیت خود فعالیت کرده، به‌طوری‌که رکورد تولید را در خرداد و تیرماه شکست و این مهم در کنار تولید شیشه‌های بازار یدک اتفاق بسیار خوبی است.»
مدیرعامل سایپا شیشه با اشاره به این‌که هم‌اکنون درحال اخذ سفارش شیشه‌هایی هستیم که برایمان ارزش افزوده دارد، خاطرنشان کرد: «این شرکت می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در بین رقبا داشته باشد، به‌نحوی‌که استفاده از سیستم‌های مکانیزه جدید و ساختارمند در حوزه‌های مختلف تولید و کیفیت به ویژه فروش، از مواردی است که از ابتدای کار مدنظر قرار گرفته است.»
وی همچنین گفت: «ما در کنار انجام تعهدات خود، از ظرفیت‌های ایجاشده جدید، برای بهبود شاخص‌های نقدینگی و بهره‌وری شرکت استفاده می‌کنیم.»
اجرای طرح‌های توسعه و اشتغال‌زایی در «پلاسکوکار»
همزمان با اعلام این توفیقات، مدیرعامل پلاسکوکار سایپا نیز در جریان بازدید اخیر استاندار قزوین، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، رئیس سازمان صمت استان و فرماندار آبیک از این کارخانه، با بیان این‌که در صورت تامین سرمایه درگردش، تسهیل فرآیند صدور مجوزها و حمایت مسئولان استان قزوین، آماده اجرای طرح‌های توسعه و ایجاد اشتغال جدید هستیم، افزود: «با تکمیل فرآیند مهندسی و بهره‌برداری از طرح دانش‌بنیان در این واحد تولیدی، زمینه کاهش 80درصدی هزینه کارگاه رنگ‌کاری محقق شده است.» محمد هاشمی‌خواه تصریح کرد: «در نیمه اول امسال تولید سپر خودرو شاهین 52 درصد افزایش داشته است و با همکاری مشترکی که با چند شرکت داخلی و خارجی ایجادشده قالب‌های جدیدی ساخته خواهد شد تا محصولات جدیدی را تولید و روانه بازار کنیم.» وی اظهار کرد: «برای اجرای طرح توسعه به 70میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیازمندیم تا بتوانیم برای 150 نفر شغل جدید ایجاد کنیم.» وی با اشاره به برخی مشکلات این واحد تولیدی و صنعتی که رفع آن‌ها در گرو حمایت‌های دولتی است، گفت: «خرید بورسی، تقسیط بدهی بیمه‌ای، دریافت مجوز انشعاب جدید گاز، تسهیلات بانکی برای اجرای طرح توسعه و تعیین سهمیه سوخت گازوئیل از مطالبات این شرکت است که از استاندار محترم قزوین انتظار داریم دستور مساعدت در این خصوص را صادر کنند.» مدیرعامل پلاسکوکار ادامه داد: «با راه‌اندازی کابین جدید پایش رنگ می‌توانیم با افزایش ظرفیت و بالا بردن سرعت سفارش‌ها، برای 10 نیروی جدید شغل ایجاد کنیم.»

جهش تولید و فروش «فنرسازی زر»
در همین راستا، مدیرعامل گروه فنرسازی زر نیز از افزایش تناژ تولید و فروش این شرکت در شش ماهه اول سال 1401 نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد. فرشید الوند گفت: «شرکت فنرسازی زر در شش‌ماهه اول سال جاری، موفق به ثبت رکورد تولید و فروش به میزان 4هزار و 670 تن معادل 272هزار و 733 عدد فنر شد که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 3هزار و 460 تن معادل 195هزار و 836 عدد فنر بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تناژی 35 درصد و از نظر تعدادی 39 درصد رشد داشته است.» وی درخصوص افزایش تناژ فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: «فروش انجام‌شده در همین مدت در سال جاری 4هزار و 309 تن است که این آمار در زمان مشابه سال گذشته 3هزار و 159 تن بوده که رشد 37 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.» مدیرعامل گروه فنرسازی زر درخصوص اهداف این شرکت برای سال جاری و آینده اظهار کرد: «راه‌اندازی خط جدید پارابولیک و عملیات حرارتی که موجب افزایش تولید و توسعه بازارهای جدید داخلی و بین‌المللی می‌شود،‌ کنترل و کاهش هزینه‌های تولید به‌منظور کاهش بهای تمام‌شده محصولات، توسعه استانداردها، تامین انتظارات قانونی ذینفعان اصلی شرکت، توسعه روابط اقتصادی با خودروسازان داخلی و صنعت ریلی کشور، تمرکز بر رشد و بهره‌وری نیروی انسانی در گروه فنرسازی زر ازجمله اهداف با اهمیت این شرکت در سال جاری است.» گفتنی است؛ گروه فنرسازی زر نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا در سه سایت تهران، گلپایگان و زاهدان در زمینه تولید انواع فنرهای خودروهای سنگین، تجاری، سبک و حوزه ریلی فعالیت دارد.



منبع