«تارا» و «۲۰۷» هم به بورس کالا می‌روند



به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن تاکید بر تولید اقتصادی و حفظ حقوق سهام‌داران و ذی‌نفعان، تصریح کرد: «مادامی‌که قیمت تمام‌شده تولید محصول از قیمت فروش بالاتر باشد، سفته‌بازی و تقاضای کاذب در بازار وجود خواهد داشت و برای رفع این مشکل باید تقاضای کاذب را از میان ببریم و به تقاضای واقعی برسیم.» مهدی خطیبی در برنامه صف اول شبکه خبر، به تشریح دستاوردها، برنامه‌ها و اهداف گروه صنعتی ایران‌خودرو پرداخت. وی برنامه تولید خودروها را مهم‌ترین عامل تعیین برنامه‌های فروش دانست و گفت: «طبق سیاست‌گزاری‌های صورت‌گرفته توسط وزارت صمت، ۵۰درصد ظرفیت هر برنامه فروش به طرح خانواده و جوانی جمعیت، ۱۰درصد طرح نوسازی و ۴۰درصد متقاضیات عادی اختصاص می‌یابد.» خطیبی در پاسخ به سوالی درخصوص موافقت با واریز یک تا 1.5درصد از درآمد حاصل از فروش خودروسازان به صندوق محیط‌زیست برای اسقاط فرسوده‌ها، ضمن تاکید بر اجرای این تکلیف احتمالی تصریح کرد: «با هر برنامه‌ای که به بهتر شدن محیط زیست مردم کمک کند، موافقیم اما درعین‌حال از منظر فنی نیز در حال ارتقای موتورهای تولیدی و ساخت موتور سه‌استوانه هستیم تا با هدایت سازمان استاندارد و وزارت صمت مشکل آلایندگی ناشی از خودروها را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم.»

تولید متوسط روزانه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو
خطیبی از تولید متوسط روزانه ۲۵۰۰دستگاه خودرو در این گروه صنعتی خبر داد و گفت: «حدود هشت‌ماه پیش، ۸۲هزار و ۵۰۰ خودرو ناقص در کل پارگینگ‌های ایران‌خودرو بود که از این تاریخ و در سه مرحله برای حذف تولید ناقص اقدام کردیم. افزون بر این شروع به تکمیل و تحویل خودروهای ناقص کردیم و درحال‌حاضر حتی یک دستگاه خودرو ناقص هم در کل پارگینگ‌های ایران‌خودرو وجود ندارد.» وی در پاسخ به سوالی درخصوص عمل به فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهور گفت: «یکی از دستورات رئیس‌جمهور افزایش ۵۰درصدی تولید بوده که هم‌اکنون گروه صنعتی ایران‌خودرو با تولید ۳۱۵هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری از ابتدای امسال ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تیراژ داشته که فراتر از دستور ایشان بوده است.» وی تولید خودرو برقی تارا را نیز در راستای اجرای فرامین رئیس‌جمهور ارزیابی کرد و گفت: «این خودرو دارای توان معادل ۱۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتون‌متر است که با یک بار شارژ سریع در بازه زمانی ۲۰ دقیقه‌ای امکان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر را دارد. 25 دستگاه از این محصول را نیز برای انجام مراحل تست و آزمون‌های مختلف تولید خواهیم کرد، اما تولید انبوه آن در گروه ایجاد زیرساخت‌هایی مانند ایستگاه شارژر توسط نهادهای مرتبط ازجمله شهرداری و وزارت نیرو است.»

از واگذاری زیرمجموعه‌ها تا راهکار رقابتی‌شدن بازار
خطیبی با بیان این که حدود ۱۴درصد سهام ایران‌خودرو دولتی و ۲۸درصد متعلق به بخش خصوصی است، درباره خصوصی‌سازی ایران‌خودرو گفت: «یکی از راهکارهایی که در صورت عدم استقبال از خرید سهام بلوکی ایران‌خودرو مطرح شد، واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه بوده که در این زمینه نیز مقدمات لازم انجام شده و در حال طی فرآیند واگذاری است.» وی با بیان این‌که امسال ۳۶درصد افزایش عرضه داشته‌ایم، افزود: «بسیاری از محصولات ایران‌خودرو به علت قیمت‌گذاری دستوری، زیر قیمت تولید عرضه می‌شود و تا این فاصله قیمت وجود دارد، میزان تقاضای واقعی در بازار مشخص نمی‌شود.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: «کشف قیمت و عرضه بورسی هایما سبب کاهش قابل‌توجه قیمت در بازار آزاد، خروج از قرعه‌کشی و جلوگیری از زیان ناشی از تولید آن شد و شرایط فروش به‌صورت لیزینگ با اقساط مناسب برای مشتریان واقعی را نیز فراهم کرده است.» وی از عرضه تارا و ۲۰۷ در بورس کالا در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «عرضه در بورس به نفع تولیدکننده، مصرف کننده و سایر ذی نفعان خواهد بود.» خطیبی ادامه داد: «سال گذشته حدود ۴۵۰هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که نیمه‌های آذرماه امسال از این عدد عبور خواهیم کرد، اما اگر اختلاف قیمت تمام‌شده و فروش اصلاح نشود، کماکان با بازار سفته‌بازی روبه‌رو خواهیم بود، چنان‌که در فروش اخیر ایران‌خودرو برای ظرفیت ۶۸هزار دستگاهی، بیش‌از 4میلیون نفر ثبت نام کردند.» وی تاکید کرد: «مسیر درست و اساسی؛ آزادسازی واردات برای شکل‌گیری شرایط رقابتی به موازات توقف قیمت‌گذاری دستوری است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به استقبال بالای برخی بازارهای صادراتی ایران‌خودرو از محصول تارا و دنا گفت: «مردم ونزوئلا و روسیه استقبال بالایی از این خودروها داشته‌اند؛ چراکه قیمت آن‌ها رقابتی بوده و استاندارد و کیفیت به‌روز دارند. کشنده آتامان و آترین‌پلاس نیز به‌زودی به بازار روسیه صادر خواهد شد.» وی با اشاره به ۲۷۹ پروژه برای ارتقای کیفیت، گفت: «این برنامه‌ها را در بازه‌های زمانی ‌کوتاه، میان و بلندمدت از قبل تولید و در زنجیره تامین تا خدمات پس از فروش به اجرا گذاشته‌ایم. کاهش ۲۵درصدی شاخص‌های منفی را نیز در پی توقف تولید خودروهای ناقص و تولید به‌صورت کامل و عبورمستقیم داشته‌ایم.» خطیبی با اشاره به خداحافظی با تولید خودروهای قدیمی، گفت: «در برنامه تولید امسال که شامل ۷۵۰هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری است، محصولاتی مانند تارا سهم بالاتری در سبد تولیدات را به خود اختصاص داده‌اند و محصولات جدید ایران‌خودرو نیز ازجمله ری‌را از پلت‌فرم‌های جدید بهره خواهند برد.»

توقف تولید چند محصول دیگر در سال آینده
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به انعقاد 54 قرارداد با دانش‌بنیان‌ها در پی اعلام ۲۲۰ نیازمندی زنجیره تولید، اظهار داشت: «در شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه ایران‌خودرو ازجمله تام، ایپکو و جتکو نیز از توان و دانش نخبگان استفاده می‌شود.» وی بخشی از مشکلات کیفیت محصولات را به قبل از مونتاژ و مرتبط با شبکه تامین دانست و گفت: «درحال‌حاضر آدیت‌های دقیقی در فرآیند تامین و تولید انجام می‌شود و کاهش ۳۸ درصدی مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش یا کاهش میانگین مشکلات و عیوب سبد خودروها از ۴.۸ به ۲.۴ بیانگر حرکت در مسیر صحیح ارتقای کیفیت محصولات است.» خطیبی اعلام کرد: «محصولاتی که قابلیت به‌روزرسانی و ارتقای استاندارد نداشته باشند؛ از سال آینده از خط تولید خارج خواهیم کرد.» وی با بیان این‌که ۶۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته داریم، از کاهش سرعت زیان انباشته در گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داد و گفت: «عبور مستقیم کمک زیادی به کاهش هزینه‌های تولید کرده است و درعین‌حال برنامه‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ها در فرآیند تولید داریم. اما کلید اصلی سودآوری اصلاح قیمت‌هاست.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به بدهی به قطعه‌سازان و پرداخت مناسب به آنان در اسفندماه سال گذشته که منجر به قدردانی شبکه تامین شد، گفت: «به‌زودی شرایط پرداخت مانند اسفند سال گذشته به حالت نرمال بازخواهد گشت. همچنین برای سهولت دریافت مطالبات، امکان مراجعه مستقیم قطعه‌سازان به بانک‌ها نیز فراهم خواهد شد.» وی با بیان این‌که به‌زودی خودرو شاهین سایپا نیز مجهز به قوای محرکه ایران‌خودرو خواهد شد، افزود: «گروه صنعتی ایران‌خودرو به سطحی از دانش و بلوغ رسیده که به دنبال ایجاد پاورترین و عرضه قوای محرکه به سایر خودروسازان است.» به گفته خطیبی، ادغام شبکه خدمات پس از فروش دو خودروساز با هدف تسریع در ارائه خدمات و افزایش سطح دسترسی مشتریان، بهره‌مندی از ظرفیت‌های لجستیک و حمل خودرو دو شرکت و ادغام دفاتر خارج از کشور نیز ازجمله اقدامات شکل‌گرفته در مسیر اتحاد استراتژیک ایران‌خودرو و سایپاست.



منبع