به گزارش «اخبار خودرو»،ایران خودرو در حالی از پروژه TF21 به عنوان دومین محصول جدید خود در سال ۱۴۰۱ رونمایی کرد که به نظر می رسد این شرکت عزم خود را برای صادرات آن را هم جزم کرده است. این محصول که در نیمه نخست سال آینده به تولید انبوه رسیده و با بازار عرضه خواهد شد، خودرویی با طراحی صفرتاصد داخلی است و جایگزین محصول ۲۰۶ ایران خودرو خواهد شد. با عرضه این محصول و چند محصول دیگر، برخی از خودروهای ایران خودرو که توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه را ندارند، از رده خارج می شوند. اما در حاشیه این مراسم رونمایی مدیرعامل ایران خودرو در گفت وگو با «دنیای خودرو» درخصوص پروژه مشترک تولید محصول تارا در روسیه توضیحاتی ارائه داد و این خبر را که قرار است تارا با برند «لادا» در روسیه عرضه شود، کاملا تکذیب کرد. همچنین مهدی خطیبی از فروش بیش از ۲۸هزار دستگاه خودرو تارا در روسیه طی سال جاری و سال آینده خبر داد. سیدمهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز درخصوص ضرب الاجل اجرای استانداردها به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «مهلت تعیین شده برای اجرای استانداردهای 85گانه به پایان رسیده است و خودروسازان از این نظر در وقت های اضافه هستند.»
محصول تارا با برند ایران خودرو در روسیه تولید می شود-مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو
انتظار دولت، سازمان ملی استاندارد و ارکان تصمیم گیرنده در این زنجیره این است که خودروسازان داخلی حق الناس و رضایت مردم را تحصیل کنند که یک امر اخلاقی و قانونی و شرعی است. در تولید محصولات مختلف به منظور مصرف داخلی و صادرات، باید کلاس و شأن ایران و ایرانی حفظ شود که یک الزام است. این تولیدات، شرف کشور است و باید در کلاس کیفی مردم ایران باشد و شاهد تحقق رضایت مشتریان در انتهای زنجیره باشیم. تاکیدات نظام های استانداردهای ملی به موضوع خودرو و سایر محصولات صنعتی و خدماتی، یک مطالبه ملی است و امروز این تاکیدات حاکمیتی در ارتقای کیفیت محصولات ایرانی سبب شده تا شاهد بروز و ظهور محصولات جدید در کشور باشیم. این سازمان همچنان وظیفه دارد به نظام کیفیت و استاندارد خودروها وجود داشته باشد، به حمایت از تولید، صنعت و معدن در کشور نظر دارد تا عامل انگیزشی برای این سرمایه ها در کشور باشد، اما در عین حال باید نظام ارزیابی کیفی خودرو به صورت کامل در تولیدات دیده شود. کیفیت مسئولیت بنگاه است و بنگاه باید مسئولیت اجتماعی، اخلاقی و قانونی را متقبل شود. درخصوص استانداردهایی که تولیدکنندگان خودرو برای تولیدات داخلی خود باید رعایت کنند، پیش تر مواضع خود را صریح و روشن اعلام کرده ایم و محکم در جهت احقاق حقوق مردم ایستاده ایم. برای خودروسازان ضرب الاجل تعیین شده است و درحال حاضر آن ها در وقت های اضافه به دنبال اجرای استانداردهای ۸۵گانه هستند و رونمایی از این محصول و سایر محصولات در راستای اجرای همین استانداردها بوده است. این که با در پیش گرفتن این سیاست، تیراژ تولید مدنظر امسال خودروسازان محقق می شود یا خیر، بحث دیگری است. اما مطلع هستیم خودروسازان و همه تلاش خودرو را به منظور ارتقای کیفی تولیدات به کار بسته اند. در این پروژه سعی شده است؛ حرکت تحولی طراحی، ساخت و صنعتی سازی در دستور کار باشد و امیدواریم این خودرو با پاس کردن الزامات کارخانه ای و استانداردهای ۸۵گانه بتواند زمینه جبران عقب ماندگی های گذشته و تامین رضایت مشتریان را فراهم کند. تاکید مدیرعامل ایران خودرو نیز ناظر بر ادای حق الناس، جبران عقب ماندگی ها و تامین رضایت مشتریان است. این جریان مهندسی و نگاه جدید، نوآورانه و خلاقانه به تولید می تواند اتفاقات جدیدی در صنعت خودرو کشور رقم بزند. همه تلاش نظام استاندارد و تایید صلاحیت کشور نیز پافشاری بر اقدامات کیفی و مطالبه کیفیت موثر است تا ارتقای تولیدات داخلی رقم بخورد. سازمان ملی استاندارد ایران در راستای ارتقای تولیدات کشور در حوزه های صنعتی، غیرصنعتی، صنایع غذایی و خدمات محکم تر از همیشه ایستاده است و امیدواریم با مطالبه همگانی و ملی این حرکت تسهیل و تسریع شود. در این مسیر حرکتی، جریان صنعتی کشور نیز کاملا همراه بوده و فصل الخطاب قانونی تنظیم گری این موضوع نیز با سازمان ملی استاندارد ایران است. این که گفته می شود برخی از خودروهای وارداتی که استانداردها را پاس نمی کنند، مورد تایید ما نیست. هنوز که خودرویی وارد کشور نشده است. اما در هر صورت خودروهایی اجازه واردات به کشور را خواهند یافت که به طور حتم بتوانند استانداردهای ۸۵گانه مدنظر این سازمان را پاس کنند.
نویسنده: مجله اخبار خودرو بسترن فاو