تاثیر ارز و برق بر آرامش بازار



عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

سکان مدیریت کشور در اختیار رئیس‌جمهور جدید قرار گرفت و با گرفتن رأی اعتماد وزرا از مجلس، درعمل مسئولیت امور اجرایی کشور برعهده کابینه جدید خواهد بود.

وضعیت بازار اما به صورت مستقیم برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. مجموعه‌ای که برنامه‌ریزی روند تولید و تامین بازار را برعهده داشته و بازوی نظارتی قدرتمندی نیز همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اختیار دارد.

البته نباید از خاطر برد ادامه فعالیت سازمان مذکور در صورت اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه کشور و حذف قیمت‌گذاری دستوری در عمل توجیه چندانی ندارد. اما در شرایط فعلی، بار اصلی مسئولیت کنترل بازار بر دوش این وزارتخانه است و وزیر جدید نیز احتمالا در شروع فعالیت خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها که به‌نظر می‌رسد باتوجه به تجربیات گذشته، این‌بار نیز تکرار خواهد شد، موضوع کمبود برخی کالاها در بازار به دلیل کاهش میزان تولید است. کاهشی که در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات پیش رو در تامین ارز موردنیاز واحدهای تولیدی برای واردات مواد اولیه ایجادشده و نتیجه عملی آن در کمتر از یک‌ماه آینده در بازار مشخص خواهد شد.

ازسوی‌دیگر خاموشی‌های اجباری برق واحدهای صنعتی در تابستان نیز مزید بر علت شده‌اند تا از تیراژ تولید برخی کالاهای مصرفی مرتبط با صنعت خودرو در تابسان کاسته شود.

یکی از این صنایع که وابستگی بسیار زیادی به تامین به‌موقع ارز و دایر ماندن خطوط تولید دارد، صنعت تایر است. هنوز فعالان این صنعت و کسبه بازار تایر کمبودهای ناشی‌از نرسیدن مواد اولیه به خطوط تولید در سال گذشته را از یاد نبرده‌اند و اینکه این کمبودها چه تاثیرات بزرگی بر کاهش تایر در بازار و بالا رفتن کاذب قیمت‌ها گذاشت.

حال امسال نیز چنین اتفاقی در حال رخ دادن است که البته بیش‌از پیش حمایت مسئولان دولتی از کارخانه‌های تایرسازی را می‌طلبد؛ از تامین و تخصیص به‌موقع ارز برای خرید مواد اولیه وارداتی گرفته تا برق موردنیاز خطوط تولید که با قطعی‌های مکرر خود باعث کاهش تیراژ تولید شده است زیرا درحال‌حاضر برخی کارخانه‌های تولید تایر در کشور موفق به تولید و تحویل تعهدات خود به بازار نشده‌اند و احتمالا اولویت را هم بر تولید سایزهای موردسفارش خودروسازان گذاشته‌اند.

با این‌تفاصیل باید انتظار کمبود تایر و گرانی دوباره این کالا را در بازار کشید. البته بر اساس تجارب گذشته، نهادهای نظارتی به جای پیشگیری از وقوع مشکل یعنی تامین به موقع ارز و حتی تعامل با وزارت نیرو برای عدم قطع شدن برق این واحدهای تولیدی؛ هنگام بروز کمبودها سراغ کسبه بازار خواهند رفت و با تشدید نظارت و اعمال جریمه‌های سنگین سعی در کنترل بازار دارند.

سیکل معیوبی که نوشدارو بعد از مرگ سهراب را برایمان یادآوری می‌کند و در عمل نه تاثیری برحل مشکلات مردم خواهد گذاشت و هم مشکلاتی را برای کسانی که کار فروش تایر را انجام می‌دهند، ایجاد خواهد کرد.

بنابراین جا دارد دولت جدید به محض استقرار تمهیدی برای تامین نیازهای صنعت به ویژه صنایعی با محصولات استراتژیک بیندیشد تا در نیمه‌دوم سال بازار مانند سنوات گذشته دچار التهاب نشود.



منبع