به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از ادغام برخی نمایندگیهای ایرانخودرو بهمنظور سهولت دسترسی و بهبود خدمترسانی به مشتریان در آیندهای نزدیک خبر داد. مهدی خطیبی در نشست با نمایندگیهای پیشکسوت، با تاکید بر اهمیت عملکرد نمایندگیها در رضایت مشتریان، از برنامه سرمایهگذاری مشترک نمایندگان با ایرانخودرو خبر داد و گفت: «با همت شرکت ایساکو، خودروهای متوقع و متوقف بهزودی در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت. در این راستا، اختیار تامین قطعه به شرکت ایساکو داده شده است و شرکت ساپکو نیز در این زمینه ایساکو را همراهی خواهد کرد.» بنابراین گزارش، در این نشست که با حضور صاحبان امتیاز ۲۰ نمایندگی پیشکسوت ایرانخودرو و مدیران عامل شرکتهای ایساکو، امدادخودروایران و نیز جمعی از معاونان گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در جریان دغدغهها، مشکلات و مطالبات نمایندگیهای سراسر کشور قرار گرفت و بر پیگیری آن تاکید کرد.
خودروهای کسریدار در کانال 5هزار دستگاه
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو تصریح کرد: «خودروهای ناقص از بیش از ۸۲هزار دستگاه در بهمن سال گذشته به 5هزار دستگاه رسیده که این تعداد نیز در سایت تبریز در حال تکمیلکاری است و در سایر سایتهای تولیدی به صفر رسیده و این اقدام سبب صرفهجویی در هزینهها و افزایش کیفیت محصولات شده است.» وی تغییر ترکیب تولید از خودروهای زیانده به سودده را از دیگر سیاستهای ایرانخودرو دانست و گفت: «بر این اساس از تولید خودروهای قدیمی و زیانده به سمت تولید خودروهای جدید، با کیفیت، سودده و با تیراژ بالا خواهیم رفت.»
به گفته خطیبی، دستیابی به تولید کامل در گروه صنعتی ایرانخودرو، بزرگترین پروژه مدیریت صنعتی کشور طی چند سال اخیر محسوب میشود که این اقدام از دستاوردهای مهم وزارت صمت به شمار میرود.» وی با اشاره به تدوین طرح تحول کیفی گروه صنعتی ایرانخودرو، گفت: «در این طرح، ۲۷۹ پروژه در بازههای زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای فرآیند قبل و بعد از تحویل محصولات تعریف شده است.»
آغاز صادرات با ارسال خودرو به ارمنستان
خطیبی درخصوص توسعه محصولات گفت: «درحالحاضر مدت زمان ایده تا اجرا و تجاریسازی محصول به کمتر از ۱۸ماه رسیده است و این مهم برای نخستین بار در خودرو محقق خواهد شد.» وی با بیان اینکه خودرو ریرا، جدیدترین محصول گروه صنعتی ایرانخودرو است که در تراز جهانی بوده و برنامههای صادراتی نیز برای آن پیشبینی شده است، گفت: «پس از تولید انبوه در سال آینده، این محصول برای عرضه در اختیار شبکه نمایندگیها نیز قرار خواهد گرفت.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو نمایندگیها را پیشانی و آبروی این خودروساز خواند و گفت: «نقش نمایندگیها بهویژه در حوزه خدمات پس از فروش و رضایت مشتریان بسیار مهم است.» وی درباره اهمیت صادرات محصولات گفت: «صادرات با ارسال خودرو به کشور ارمنستان آغاز شده و نمایندگیها میتوانند نقش مهمی در کمک به ارایه خدمات به کشورهای هدف ایفا کنند.» خطیبی عرضه خودرو هایما در بورس کالا را اتفاق مهمی دانست که برای نخستین بار رخ داده است و گفت: «این اقدام موجب حلشدن بسیاری از موضوعات و مشکلات بعدی در حوزه قیمتگذاری و فروش محصولات ایرانخودرو خواهد شد.» وی با تاکید بر اینکه روش فروش باید اصلاح شده و قیمت گذاری دستوری برداشته شود، عنوان کرد: «فعالیت واقعی فروش نمایندگیهای ایرانخودرو با هایما 8S، وانت آریسان دو و هایما S5 آغاز خواهد شد.»
تداوم کشف قیمت محصولات در بورس کالا
کیانوش پورمجیب، قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو نیز در این نشست، با اشاره به آغاز طرح تحول کیفی محصولات ایرانخودرو و ضمانت ششماهه قوای محرکه خودرو تارا بهعنوان قدم اول، بیان کرد: «اقداماتی در حوزه قوای محرکه و در زمینه تامین و تدارک صورت گرفته که موجب شده است این ادعا را داشته باشیم و خود را در معرض قضاوت مشتریان قرار دهیم.» وی افزود: «بر اساس گزارشهای دریافتی از سوی شبکه خدمات پس از فروش، خوشبختانه تا این لحظه روسفید هستیم و در تولیدات تیرماه به بعد خودرو تارا، تنها یک مورد مراجعه برای مشکل گیربکس این خودرو صورت گرفته است و حتما تلاش خواهیم کرد تا این رقم را نیز به صفر برسانیم و مسیر ارتقای کیفیت محصولات را ادامه خواهیم داد.»
پورمجیب با بیان اینکه قیمت تمامشده و زیان انباشته خودروسازی، یکی از گلوگاههای اصلی است که موجب ذلت صنعت خودرو شده است، ادامه داد: «خودروسازان به دنبال قیمتگذاری تکلیفی دچار زیان انباشته سنگینی شدهاند، اما به نظر میرسد که با راهبری وزارت صمت، بهتدریج کشور به سمت سامانبخشی در سیاست قیمتگذاری دستوری میرود.» وی با بیان اینکه محصولات تولیدی ایرانخودرو یکی پس از دیگری به سمتی حرکت میکنند که قیمتگذاری آنها بر اساس منطق بازار انجام شود و امید است تکتک محصولات از زیان انباشته خارج شوند، اظهار کرد: «این اقدام در ابتدا با خودرو هایما آغاز شد و توانستیم برای نخستین بار این محصول را در بورس کالا کشف قیمت کنیم و به فروش برسانیم. محصولات بعدی نیز به ترتیب در بورس کالا عرضه و کشف قیمت خواهند شد تا با نظام قیمتگذاری بازار عرضه شوند. به این ترتیب؛ نه در حق مشتریان واقعی و نه در حق خودروسازان اجحاف نخواهد شد.»
افزایش ۳۳درصدی عرضه خودرو از ابتدای سال تاکنون
خطیبی از افزایش ۳۳درصدی عرضه خودرو از ابتدای سال تا ۱۳ شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: «در همین بازه زمانی، افزایش ۴۵ درصدی تیراژ تولید کامل و ۴۰ درصدی صدور فاکتور را رقم زدهایم.» وی با بیان اینکه وضعیت صنعت خودرو کشور به دلیل برخی متغیرهای برونزا و تحمیلی و برخی مشکلات داخلی، به سمتوسوی ناخوشایندی رفته و دچار برخی حواشی شده است، گفت: «این متغیرها موجب افت کمیوکیفی محصولات شده بود، اما اقدام بسیار مهم حذف خودروهای ناقص و جمعآوری خودروهای دارای کسری قطعه سبب کسب نتایج بسیار موثری در ارتقای کیفیت محصولات و رضایت مشتریان شد.»