بانک‌مرکزی مسئول تسهیل واردات خودرو است



وضعیت اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده به کجا رسید؟

از حدود ۴سال پیش کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم موضوع واردات خودرو را پیگیری کرد تا سرانجام با تاکید نمایندگان این موضوع به قانون تبدیل شد. در ادامه نیز این قانون بسط پیدا کرد و اجازه واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵سال صادر شد که متاسفانه قانون واردات خودروهای کارکرده تاکنون اجرایی نشده است.

آیین‌نامه واردات خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیین‌نامه تدوین‌شده برای واردات خودروهای کارکرده چندان بد نیست اما باید متولی اجرای آن به درستی مشخص شود. از دولت و وزارت صمت جدید انتظار داریم این قانون را به درستی و با سرعت اجرایی کند. شرایط فعلی بازار و صنعت خودرو قابل قبول نیست.

علت وضعیت فعلی بازار خودرو را چه می‌دانید؟

عدم تدوین نظام حکمرانی بازار و صنعت خودرو، علت نابسامانی این حوزه است. مافیای خودرو موجب می‌شود که ناکارآمدی در این حوزه کماکان استمرار داشته باشد درواقع تعارض‌منافع موجب شده است مردم از شرایط موجود راضی نباشند؛ درحال‌حاضر از یک‌سو تولید داخل از مشکلات مدیریتی رنج می‌برد و ازسوی‌دیگر واردات به‌رغم تاکید مجلس و تصویب قانون به سرعت اجرایی نشده است.

چگونه می‌توان وضعیت بازار خودرو را تغییر داد؟

باید از ظرفیت واردات به‌عنوان تنفس برای ساماندهی بازار خودرو استفاده کرد. علاوه بر واردات، باید بر افزایش تولید از نظر کمّی و کیفی نیز تاکید کرد زیرا با امکانات موجود تحقق این مهم‌شدنی است؛ کشوری که موشک‌های پیشرفته تولید می‌کند برای تولید خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب مشکلی نخواهد داشت اما اینکه هنوز این اتفاق رخ نداده است نشان می‌دهد باید توجه بیشتری به آن داشت. در یک اقدام فوری باید واردات خودرو تسهیل شود البته در این زمینه فقط وزارت صمت مسئول نیست و سایر سازمان‌ها و نهادها مانند بانک‌مرکزی نیز باید به وظایف خود در حوزه تامین ارز عمل کند.



منبع