بار دیگر اتوپایلوت تسلا زیر سوال رفت

شاکی پرونده می‌گوید در سال ۲۰۱۸ بالغ‌بر پنج‌هزار دلار برای تهیه‌ سیستم کمک‌راننده هزینه کرده است و به گفته‌ او بسیاری دیگر از راننده‌های تسلا هزاران دلار برای دسترسی به‌سیستم Enhanced Autopilot هزینه کرده‌اند.

در بخشی از پرونده به‌اصطلاحاتی که تسلا برای قابلیت‌های خودروهایش به‌کار می‌برد (نظیر Autopilot) اشاره شده است.

Enhanced Autopilot به‌نوعی زمینه‌ساز قابلیت Full Self-Driving بود و تسلا در حال حاضر Full Self-Driving را در قالب بسته ۱۵ هزاردلاری می‌فروشد. این سیستم هنوز به‌صورت گسترده دردسترس نیست. ماتسکو قصد دارد پرونده را به‌شکوائیه‌ای گروهی تبدیل کند. این درحالی است که تسلا همین حالا با یک شکوائیه‌ گروهی دیگر دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بریگز ماتسکو همچنین می‌گوید ایلان ماسک در سال ۲۰۱۹ ادعا کرده بود یک‌میلیون دستگاه تاکسی رباتیک وارد جاده‌ها می‌کند.

شاکی پرونده همچنین بیانیه‌های عمومی و توییت‌های ایلان ماسک درباره‌ سیستم تکمیل‌نشده‌ Full Self-Driving را در پرونده گنجانده است.

ایلان ماسک همچنین گفته: «یک سال بعد، بیش از یک میلیون دستگاه خودرو با سیستم کاملا خودران خواهیم داشت».

این قابلیت در تمام خودروهای تسلا وجود ندارد و شاکی پرونده می‌گوید سیستم‌های Autopilot و Full Self-Driving نه‌تنها گمراه‌کننده‌اند، بلکه خطرناک به‌نظر می‌رسند. در این پرونده به‌چند حادثه‌ تصادف خودروهای تسلا نظیر تصادف خبرساز سال ۲۰۱۸ اشاره شده است.

شکوائیه‌ جدیدی که توسط یکی از مالکان خودرو تسلا در سان‌فرانسیسکوی آمریکا ثبت شده ادعا می‌کند این خودروساز بزرگ آمریکایی و مدیرعامل آن یعنی ایلان ماسک درباره‌ سیستم‌های کمک‌راننده‌ Autopilot و Full Self-Driving ادعاهای گمراه‌کننده‌ای را مطرح می‌کنند.

شماری از مهندسان سابق تسلا که در تهیه‌ این ویدئو نقش داشته‌اند گفته‌اند خودرو به‌نمایش‌درآمده در مسیری ازپیش‌ترسیم‌شده و با بهره‌گیری از مدل سه‌بعدی جاده به‌حرکت درآمده است.

درنتیجه‌ این تصادف، تحقیقات فدرال شروع شد. بریگز ماتسکو می‌گوید که از طریق شکایت در دادگاه قصد دارد جلو بازاریابی گمراه‌کننده‌ سیستم کمک‌راننده‌ خودروهای تسلا را بگیرد. او می‌گوید تسلا باید پولی را که او و سایر راننده‌ها برای سیستم خودران Full Self-Driving پرداخت کرده‌اند، بازگرداند. ماتسکو همچنین به‌دنبال خسارت تنبیهی برای تسلا است.



منبع

تاریخ انجام سفر جاده‌ایِ وعده‌داده‌شده توسط ایلان ماسک درنهایت تا مدت نامعلومی به‌تعویق افتاد و ماسک گفت این سفر به‌مسیر ویژه‌ای نیاز دارد.

به‌ گزارش ورج، شاکی پرونده می‌گوید تسلا و ایلان ماسک مشتریان را دررابطه ‌با قابلیت‌های فعلی سیستم کمک‌راننده فریب داده‌اند و همواره با ‌روش گمراه‌کننده‌ای ادعا می‌کنند درحال تکمیل این فناوری‌ها و تحقق وعده‌ خود مبنی‌بر ارائه‌ خودرویی کاملا خودران هستند.

در آن تصادف یک خودرو تسلا مدل ایکس که مشغول استفاده از Autopilot بود با مانع بتنی برخورد کرد و همین امر سبب مرگ راننده شد. در نمونه‌ای دیگر، یکی از خودروهای تسلا هنگام استفاده از Autopilot از پشت با یک خودرو آتش‌نشانی تصادف کرد.

در این ویدئو خودرو تسلا مدل ایکس گاراژ را ترک می‌کند و در جاده‌های شهر به‌حرکت درمی‌آید و راننده را پیاده می‌کند و به‌صورت خودکار محلی برای پارک می‌یابد.

ایلان ماسک همچنین اعلام کرد که ترجیح می‌دهد تیم Autopilot روی قابلیت‌های امنیتی تمرکز کند. وعده‌ تاکسی‌های رباتیک ایلان ماسک نیز تاکنون رنگ حقیقت به‌خود نگرفته است.

شاکی می‌گوید تسلا بارها ادعا کرده درعرض چند ماه تا یک سال خودرویی کاملا خودران ارائه می‌دهد؛ اما این شرکت هرگز به هدف مذکور نزدیک نشده است. بریگز ماتسکو،

در بخشی از پرونده برای اثبات ادعاها به‌ویدئویی اشاره شده که تسلا درسال ۲۰۱۶ منتشر کرد و همچنان در وب‌سایت رسمی این شرکت دیده می‌شود.

رانندگان تسلا درحال حاضر می‌توانند با پرداخت مبلغی مشخص به‌این دو سیستم دسترسی پیدا کنند.

ماتسکو به‌طور مشخص‌تر به‌یکی از اظهارات ماسک اشاره کرده؛ جایی که مدیرعامل تسلا گفته بود تا سال ۲۰۱۸ یک سفر کاملا خودران دربین چند شهر آمریکا انجام می‌شود.