امکان دستیابی به هدفگذاری تیراژ تولید ۲۵هزار دستگاهی
توسلیمهر با اشاره به روند تولید محصولات ایرانخودرودیزل افزود: «تیراژ تولید محصولات این شرکت از ۲۸۶۵ دستگاه در سال ۹۱ به ۲۵۳۶ دستگاه، در سال ۹۲ و ۳۳۳۲ دستگاه در سال ۹۳ رسید، اما در سال ۹۴ این تیراژ با سیر نزولی به ۲۱۹۲ دستگاه و سپس با افزایش نسبی به ۳۲۳۲ دستگاه در سال ۹۵ رسید.» به گفته وی، موج دوم کاهش تیراژ تولید محصولات این گروه خودروسازی از سال ۹۶ و با تولید ۱۲۵۸ دستگاه خودرو رقم خورد و این تیراژ در سال ۹۷ به ۲۵۵۵ دستگاه و در سال ۹۸ به ۲۲۱۱ دستگاه رسید.» مدیرعامل ایرانخودرو دیزل سال ۹۹ را آغاز روند افزایش تیراژ محصولات این شرکت دانست و افزود: «تیراژ تولید محصولات این شرکت در سال ۹۹ به ۳۷۰۰ دستگاه رسید و در سال ۱۴۰۰ با افزایش حدود ۹۰درصدی به ۷۰۰۷ دستگاه افزایش یافت. این در حالی است که تا پایان شهریورماه امسال تیراژ تولید محصولات این شرکت نسبتبه سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۰ درصد افزایش یافته است و امکان دستیابی به هدفگذاری تیراژ تولید ۲۵هزار دستگاه محصولات این شرکت تا پایان امسال با راهاندازی خط تولید کامیونت و همچنین گسترش تولید کامیون کشندههای فوتون H5 و آتامان فراهم خواهد شد.» وی همچنین از شکسته شدن رکورد تولید ششماهه در دهه اخیر و معادل کل تولید سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: «تیراژ تولید محصولات این شرکت از ۲۲۵۵ دستگاه طی ششماهه نخست سال گذشته با رشد ۲۲۰ درصدی به ۷۲۰۵ دستگاه در پایان شهریور ماه امسال رسیده است. همچنین رکورد بالاترین تولید ماهانه در سوابق شرکت ایرانخودرو دیزل با تولید ۲۰۱۴ دستگاه خودرو در شهریورماه ۱۴۰۱ شکسته شده و سرانه تولید در این گروه خودروسازی از ۰.۲۶ دستگاه به نفر در ششماهه ۱۳۹۱ به ۱.۳۴ دستگاه به نفر در ششماهه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و هدفگذاری سرانه تولید تا پایان سال جاری چهار دستگاه بهازای هر نفر است.»
به گزارش «اخبار خودرو»،مقایسه تیراژ تولید ایرانخودرو دیزل طی ششماهه منتهیبه شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۹ بیانگر رشد ۴۰۰درصدی تولید محصولات این شرکت و توقف تولید خودروهای ناقص است. همچنین بررسی روند افزایش تیراژ تولید در این شرکت و پنج شرکت زیرمجموعه آن طی بازه زمانی ششماهه نخست سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ حکایت از رشد تا ۵۰۰ درصدی تیراژ تولید در این شرکتها دارد.
رکوردزنی تولید در ششماهه 1401
مدیرعامل ایران خودرودیزل با اشاره به محورهای هشتگانه برنامههای این شرکت برای خروج از زیان انباشته و حرکت به سمت سودآوری با توقف تولید خودروهای ناقص، گفت: «آمارها نشان میدهند؛ تیراژ تولید محصولات ایرانخودرودیزل طی ششماهه نخست امسال نسبتبه سال گذشته در حالی به میزان ۲۲۰درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۴۰۰درصد رشد داشته است که این شرکت موفق شده در ششماهه نخست امسال رکورد تولید سال گذشته خود را بشکند.» جواد توسلیمهر با اشاره به افزایش تولید روزانه محصولات این شرکت با استفاده بهینه از ظرفیتها و زیرساختهای موجود برای پاسخگویی به نیاز بازار گفت: «میانگین تیراژ تولید روزانه محصولات ایرانخودرودیزل در اردیبهشتماه ۱۴۰۱ به ۳۹ دستگاه، خرداد به ۴۸ دستگاه، شهریور به ۹۵ دستگاه رسیده است و هدفگذاری رشد تیراژ تولید روزانه محصولات ایرانخودرو به ۱۲۵ دستگاه تا پایان سال محقق خواهد شد.»
رشد 3.43درصدی آمار فروش ایرانخودرو دیزل
مدیرعامل ایرانخودرودیزل نیز پیشتر با مقایسه آمار فروش محصولات ایرانخودرو دیزل طی 6ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اعلام کرده بود: «میزان فروش محصولات ایرانخودرو دیزل در این بازه زمانی معادل ۳.۴۳ برابر رشد داشته، بهنحویکه این آمار فروش از ۳۳.۲۵۹ میلیارد ریال به ۱۱۴.۱۶۲میلیارد ریال افزایش یافته، این در حالی است که میزان فروش این شرکت در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۰.۴۴۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۱.۰۷۱ میلیارد ریال بوده است. روند تحویل خودرو به مشتریان و کاهش تعهدات معوق در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز رو به بهبود بوده، به گونهای که تعداد خودروهای تحویلی در ماه به مشتریان از ۶۴۶ دستگاه در اسفندماه ۱۳۹۹ به ۹۵۰ دستگاه در اسفندماه ۱۴۰۰ و ۱۵۰۳ دستگاه در شهریورماه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.»
خداحافظی ایرانخودرودیزل با زیان انباشته و خودروهای ناقص
این در حالی است که مقایسه عملکرد ایرانخودرو دیزل طی دوره زمانی ۱۳۹۹ تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۱ بیانگر بهبود شاخصهای کمی و کیفی این شرکت از جمله افزایش فروش، تنوع سبد محصولات، کاهش تعهدات معوق، رشد تحویل خودرو به مشتریان، ارتقای کیفیت محصولات و بهبود وضعیت نیروی انسانی است. بررسی وضعیت شرکت ایرانخودرودیزل نشان میدهد؛ این شرکت که پیش از این با زیان انباشته بالا مواجه، موفق شده است ظرف مدت کوتاهی با اصلاح ساختار مالی، افزایش تیراژ تولید و عدم تولید خودروهای ناقص به سوددهی برسد. این شرایط موجب شده است زیان انباشته این شرکت به صفر نزدیک شده و بازده سهام شرکت افزایش یابد. واکاوی دلایل چرخش شرکت ایرانخودرودیزل از زیان انباشته به رشد تیراژ تولید و سوددهی میتواند الگویی برای توسعه سایر شرکتهای خودروسازی کشور باشد. مدیرعامل ایرانخودرودیزل در مورد چگونگی تغییر وضعیت این شرکت از زیاندهی به سودآوری، نیز پیش از این گفته بود: «برای اصلاح وضعیت شرکت ایرانخودرودیزل هدفگذاری و تحقق شاخصهای هشتگانه رشد تیراژ تولید، افزایش سهم بازار، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، توسعه محصولات، بهبود وضعیت سود و زیان و اصلاح ساختار مالی، جذب نیروی انسانی و احیای بازارهای صادراتی مد نظر قرار گرفت.»