انجام افزایش سرمایه تا پایان سال با مجوز سران قوا



در مجمع نماد «خودرو» ابراهیم آقاپور به عنوان معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر از انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا پایان سال داد. علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در این نشست گفت: مسئولان ذیربط وزارت صمت در یک نامه‌ رسمی به شورای رقابت اعلام کردند باتوجه به آزادسازی واردات دیگر صنعت خودرو مشمول قواعد بازارهای انحصاری نیست و از این پس قیمت‌گذاری دستوری معنا ندارد. همچنین در این مجمع اعلام شد با وجود محدودیت‌های ناشی‌از استمرار شرایط تحریم شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۲ به مدد قطعه‌سازان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌هایی را برای پیشبرد توسعه و عرضه خودروهای ملی و همچنین ارتقای کیفی خودروهای جاری توسعه فناوری و حفظ تیراژ تولید خودرو برداشته شد که مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از: تولید نمونه‌های اولیه محصول ملی در کلاس CUVB (محصول ری‌را)،تصمیم‌گیری درخصوص ادامه فرآیند طراحی و ساخت محصول کلاس B جدید (۲۱)TF که منجر به توقف پروژه و حذف محصول از سبد شرکت شد، عرضه محصولات ارتقایافته منطبق با استاندارد محافظت از عابرپیاده نظیر دناپلاس رانا ۲۰۷ و سورن، افزایش تولید و عرضه خودرو تارا با دو واریانت مجهز به گیربکس دستی و اتوماتیک، آغاز فرآیند طراحی و توسعه قوای محرکه فول هیبرید و برقی برای خودرو ری‌را.
افزایش نرخ محصولات سایپا
جواد توسلی‌مهر؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در مجمع این شرکت گفت: بعد از ۴سال سایپا به سود عملیاتی رسید. زیان شرکت اصلی ۱۳همتی و ۲۳درصد زبان شرکت‌های تلفیقی است. زیان انباشته گروه در مجموع ۱۰۰همت است. برای خروج از بحران کاهش هزینه‌ها مد نظر قرار گرفته و برای خروج از قیمت‌گذاری‌ دستوری مذاکراتی انجام شده است. در این راستا مصوبه مطلوبی در خصوص نرخ محصولات جدید اخذ شد برای محصولات قدیمی نیز ۳۰درصد افزایش نرخ اعمال می‌شود. شیدایی، رئیس مجمع نماد «خساپا» نیز درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گفت: شرکت از سال ۹۸ تجدید ارزیابی دارایی‌ها را نداشته و لازم بود برای خروج از زبان انباشته این اقدام انجام شود مقدمات این کار انجام شده و برای اجرای افزایش سرمایه هم اکنون نیاز به مجوز و تاییدیه سران قواست. در این مجمع همچنین اعلام شد، هزینه‌های نماد خساپا طی دوره مالی ۱۴۰۲ معادل ۳ همت کاهش یافت. ازسوی‌دیگر زبان ناخالص سایپا در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد. این روند در زیان عملیاتی شرکت با قدرت کمتری دیده شد، به طوری که زبان عملیاتی سایپا از ۱۱.۲همت در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۲۶.۵درصدی به ۸.۳ همت در سال گذشته رسید. البته بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه نماد خساپا افزایش سرمایه داشته‌اند.



منبع