رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه رانندگی موتورسواران هنگام بارندگی در سطح معابر ممنوع است، افزود: «برابر آییننامه راهنماییورانندگی در زمان بارندگی بهدلیل مخاطراتی که برای راکبان وجود دارد، رانندگی برای موتورسواران ممنوع است. راکبان باید حتما به این نکته توجه داشته باشند که در شرایط بارانی، اصطکاک آج لاستیک و سطح زمین بسیار پایین میآید و هر لحظه امکان تصادف و واژگونی موتورسیکلت وجود دارد.»
وی ادامه داد: «در این جلسات درباره نقاطی که در زمان بارندگی دچار مشکلاتی مانند لغزندگی مسیر، ازدحام مسافر و… میشوند، گفتوگو میشود. همچنین پیگیری و تقویت نیروها در این قسمتها ازجمله اهداف اصلی جلسات است، اطلاعرسانی نیز در این زمینه انجام میشود تا رانندگان بتوانند یک سفر ایمن داشته باشند.»
رانندگی در باران و برف، اگر با رعایت نکات ایمنی باشد، چندان ترسناک نیست، چرا که با رعایت نکات ایمنی و چند دستورالعمل ساده، میتوان سفری آسوده و ایمن را تجربه کرد. هرچند همچنان باید به این نکته اشاره داشت که هرچقدر هم با اصول رانندگی در باران آشنا باشید و آنها را به درستی رعایت کنید، اما خطر رانندگان ناآگاه که بدون احتیاط مشغول رانندگی هستند، همواره وجود دارد و ممکن است بیاحتیاطی آنها برای شما دردسرساز شود. پس تغییر زمان سفرهای برونشهری به زمانی که اوضاع جوی مساعدتر باشد، بهترین انتخاب است. اما اولین اقدام برای رانندگی در شرایط بد جوی، تنظیم سرعت خودرو است.
یک استراتژی مهم برای رانندگی در هوای بارانی، استفاده صحیح از چراغهای جلو خودرو است. استفاده از دیلایت، باعث میشود رانندگان و عابران پیاده، خودرو شما را در آن شرایط بهتر ببینند، همین امر به میزان قابلتوجهی امکان تصادف را کاهش میدهد.
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: «در بارندگی مسافت ترمز یا همان مسافت توقف بهدلیل لغزندگی و کاهش سطح اصطکاک لاستیک و سطح زمین افزایش پیدا میکند بنابراین راننده باید یک سری اقدامات را از قبل انجام دهد. راننده باید پیشبینی این شرایط را کرده و فاصل طولی را رعایت کند.»
وی ادامه داد: «درخصوص لاستیک حتما سه نکته اساسی مدنظر رانندگان باشد؛ اولین آن توجه به آج لاستیک است. اگر برجستگیهای لاستیک صاف شده یا از بین رفته، لازم است لاستیک خودرو تعویض شود. نکته بعدی درخصوص تاریخ تولید لاستیک است یعنی هرچه از تاریخ تولید ی لاستیک گذشته باشد، خشکی لاستیک بیشتر و میزان چسبندگی آن کمتر میشود. نکته دیگر، میزان باد موجود در تایر بوده که بسیار مهم است. رانندگان حتما در نظر داشته باشند تنظیم بودن باد لاستیک خودرو، در انعطافپذیری آن نفش بسیار مهمی دارد و رانندگان باید میزان باد لاستیکها را به صورت مرتب کنترل و تنظیم کنند.»
اگر از کروزکنترل استفاده میکنید، در این شرایط آن را غیرفعال کرده و فاصله خودرویتان را با خودرو مقابل بیشتر کنید. در این شرایط همواره با سرعت مطمئنه حرکت کرده و سرعت برفپاککنها را مطابق شدت بارش تنظیم کنید و هوشیارتر باشید.
وی درخصوص نکات مهم در نگهداری از لاستیکهای خودرو هنگام بارندگی نیز گفت: «رانندگان قبل از اینکه در شرایط بارندگی قرار بگیرند باید به یک سری موارد بیشاز گذشته توجه کنند. یکی از نکات مهم در فصل بارندگی، کنترل لاستیکهای خودرو است. توصیه میشود در فصل سرد سال از تایر زمستانی و روغنهای چهارفصل برای موتور خودرو استفاده شود. درواقع با استفاده از این لاستیکها خودرو هرچقدر جلوتر برود، لاستیکها آب را به کنارهها هدایت میکنند و لاستیک با سطح خشک جاده تماس دارد و چسبندگی و اصطکاکی که خودرو باید داشته باشد، مناسب رانندگی میشود.»
زینیوند در ادامه تاکید کرد: «پلیس راهور تهران بزرگ قبل از اینکه فصل بارندگی و بارش نزولات آسمانی فرا برسد، یک سری تمهیدات ترافیکی و اقدامات پیشگیرانه را در نظر میگیرد. همچنین قبل از رسیدن به فصول سرد و آغاز بارشها، پلیس راهور تهران بزرگ جلسات متعددی با بخشهای مختلفی مانند شهرداری، سازمان زیباسازی، معاونت حملونقل ترافیک، معاونت خدمات شهری، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و… برگزار کرده است. این جلسات بهمنظور همافزایی هرچه بیشتر بین پلیس و سازمانهای دخیل برگزار میشود. امیدواریم درپی این جلسات هنگام بارشها هماهنگیهای لازم بین دستگاهها وجود داشته باشد.»
هرسال با رسیدن فصل پاییز، شاهد آغاز بارندگیها در شهرها و جادههای کشور هستیم، رانندگی در شرایط بارانی ویژگیهای خود را دارد. در این شرایط اغلب دید رانندگان و عابران بسیار ضعیفتر از حالت عادی بوده و سطح جادهها و خیابانها نیز لغزنده است و اغلب هم افراد میخواهند زودتر به مقصد برسند.پس تعجبی ندارد روزهای بارانی، از پرحادثهترین روزها برای رانندگی هستند.
توجه به نکات ایمنی در هوای بارانی
پرحادثه ترین روزهای سال