به گزارش «اخبار خودرو»،شرکتهای مختلف سعی دارند جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی پیدا کنند و هر یک پیشنهادهای خاصی را ارائه میدهند. با اینحال، برخی از این شرکتها بهدنبال ابداع راهحلهای نوآورانهای هستند تا بتوانند از کربن موجود در هوا سوخت ترکیبی بسازند و آنرا با قیمتی نزدیک به سوختهای فسیلی در اختیار مصرفکنندگان نهایی قرار دهند. یکی از این کسبوکارهای نوپا پرومتئوس (Prometheus) است که مدعی است سامانهای را طراحی کرده که میتواند صنعت انرژی را متحول کند. جالب آنکه، نامهای بزرگی مثل بامو در استارتآپ مذکور سرمایهگذاری کردهاند. راب مکگینیس، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت Prometheus Fuels در یک رویداد رسمی، خبر از طراحی و تولید محصولی داد که Maxwell Core نام دارد. دستگاهی با یک پوسته خاص که از نانولولههای کربنی در ساخت آن استفاده شده و روزنههایی دارد که قادر به تفکیک الکل از آب است. این دستگاه متصل به منبعی متشکل از آب و الکل است. زمانی که مکگینیس مشغول تشریح عملکرد دستگاه فوق بود، تیمش باک یک موتورسیکلت هارلیدیویدسون را پر میکردند. الکل از درون پوسته جاری شد تا انرژی لازم برای حرکت موتور فراهم شود. در ادامه به حضار اجازه داده شد تا دوری با این موتورسیکلت بزنند. این نمایش بخشی از ارائه مکگینیس هنگام رونمایی از فناوری جدیدی بود که قرار است تحولآفرین باشد. پرومتئوس در نظر دارد با استخراج گاز گلخانهای از هوا و تبدیل آن به سوخت کربن خنثی (Carbon-Neutral) به قیمتی نزدیک به سوختهای فسیلی، انرژی موردنیاز وسایل حملونقل را تامین کرده و تاریخساز شود. جالب آنکه استارتآپ فوق سرمایهگذاران زیادی جذب کرده و شرکتهایی بزرگی همچون بامو، فروشگاه Maersk و شرکت سرمایهگذاری مطرح Y Combinator نیز در این استارتآپ سرمایهگذاری کردهاند تا این کسبوکار نوپا در همان روزهای اولیه تاسیس بیشاز 50 میلیون دلار نقدینگی بهدست آورد. بد نیست بدانید این استارتآپ موفق به عقد قراردادهایی با شرکتهای هواپیمایی بزرگ ازجمله آمریکن ایرلاینز شده تا میلیونها گالن سوخت را در اختیار آنها قرار دهد. ایده استارتآپ فوق به اندازهای موردتوجه قرار گرفته است که برخی مقامات دولتی ایالات متحده در سخنرانیهای خود به آن اشاره داشتهاند. با اینحال، مسالهای در این زمینه وجود دارد؛ این شرکت هنوز شواهد یا به عبارت دقیقتر، اطلاعات فنی در اختیار رسانهها قرار نداده تا نشان دهد ایدهاش قابلیت پیادهسازی در مقیاس بزرگ را دارد. مکگینیس در پاسخ به ابهامات مطرحشده در این زمینه میگوید: «وقتی شرکت گواهی کربن خنثی را دریافت کند، فرآیند تجاریسازی محصول را آغاز خواهیم کرد. ما روشهای دیگری برای تایید چگونگی تولید سوخت ازجمله از طریق تحلیل کربن در اختیار داریم. اطلاعاتی که در اسناد مخصوص در اختیار سهامداران قرار دارد، تنها به اطلاعات کلی اشاره دارد. ما اطلاعات دیگر را بهصورت شفاهی درباره این فناوری در جلسه با سهامداران ارائه کردیم زیرا برای درک عملکرد دستاورد ما ضروری بود. از راهحلهای نوآورانهای استفاده کردهایم و برای آنها درخواست ثبت اختراع دادهایم، علاوهبر این، رازهای تجاری داریم که ابتدا باید روند ثبت پتنتها نهایی شود تا بتوانیم در آینده با مردم بهاشتراک قرار دهیم.» او در بخش دیگری از صحبتهای خود به این نکته اشاره دارد: «خیلی ساده است که بگوییم استارتآپها همیشه با شکست روبهرو میشوند، زیرا در گذشته بیشتر آنها با شکست روبهرو شدهاند، اما فراموش نکنید برخی از آنها به دستاوردهای بزرگی رسیدهاند. پرومتئوس بهلحاظ علمی با هیچ چالشی روبهرو نیست، تنها مسالهای که بین ما و عرضه سوخت قرار دارد، بحث تجاریسازی در مقیاس بزرگ و مقرونبهصرفه بودن است.»