رضا تقیپور انوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص معتقد است: «سیاستهای اجرایی دولت باید به سرعت و به نحوی تغییر کنند که با تسهیل فرآیند واردات خودرو و افزایش عرضه، حباب کاذب قیمتی در بازار خودرو از بین برود.»
صنعت خودرو در چند سال گذشته معضلات بسیاری که در راس آن تحریمهای تخصصی این صنعت بوده است را تجربه کرده، به نظر شما دلیل تشدید التهابات در صنعت و بازار خودرو چیست؟
عامل اصلی شرایط التهابی بازار خودرو شکاف عمیق میان عرضه و تقاضاست، دولت باید از طریق مصوبات قانونی مجلس ازجمله قانون واردات خودرو این فاصله را مدیریت میکرد که متاسفانه بهدلیل تاخیر در روند واردات خودرو نتوانست این فاصله را جبران کند.
ضرر ناشی از التهابات بازار خودرو همواره متوجه مصرفکنندگان بوده و سایرین منافع خود را از معاملات در بازار خودرو کسب میکنند، سیاست های اجرایی باید به سرعت و به نحوی تغییر کنند که با تسهیل فرآیند واردات خودرو و افزایش عرضه، حباب کاذب قیمتی در بازار خودرو از بین برود چراکه نرخ ارزی که امروز روی قیمت خودرو محاسبه میشود دوبرابر بازار آزاد است.
آزادسازی واردات خودروهای دستدوم چه میزان در بازگشت آرامش به صنعت و بازار خودرو میتواند موثر واقع شود؟
از طرفی تعرفه واردات خودروهای کارکرده نیز باید به نحوی باشد که ضمن ایجاد تعادل میان عرضهوتقاضا موجب سیل عظیم خودروهای دستدوم و محدودیت در ورود خودروهای نو به کشور نشود.
سیاست واردات خودروهای کارکرده باید بهعنوان یک اقدام موقت و مسکن در دستور کار دولت قرار بگیرد، در غیر این صورت در آینده مشکلات فراوانی ازجمله تنوع خودرو، قطعات یدکی و عدم ضمانت خدمات پس از فروش و سایر مسائل پیشروی مصرفکنندگان خواهد بود.