افت ۸۰درصدی صادرات بنزین به عراق



در نشست شورای سیاست‌گزاری‌های دوجانبه ایران و عراق، یحیی آل‌اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک ایران و عراق از نبود دیپلماسی اقتصادی در کشور گلایه کرد و افزود: «سخنان حمایتی در زمینه تقویت دیپلماسی اقتصادی در جمهوری اسلامی بارها مطرح شده است اما این حمایت‌ها به‌گونه‌ای نیست که آثار آن دیده شود.» وی با بیان اینکه در نظام مهندسی جدید دنیا جنگ‌ها در غالب اقتصادی مطرح می‌شوند، افزود: «ضرورت تصمیم‌گیری درباره دیپلماسی اقتصادی و عدم تشتت در آن موضوعی است که باید از سوی یک نهاد واحد پیگیری شود.»

آل‌اسحاق رابطه ایران و عراق را استراتژیک معرفی و تاکید کرد: «اقتصاد، امنیت و روابط بین‌المللی این دو کشور به یکدیگر مربوط است. در دوره استیلای داعش بر عراق بسیاری تلاش کردند امکان فعالیت اقتصادی ایرانیان در عراق را سلب کنند اما نتوانستند در این مهم موفق شوند از این رو موضوع اقتصادی باید به محور روابط ایران و عراق تبدیل شود.»

به‌گفته رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، در ۴ ماه نخست حجم مبادلات ما به عراق کاهش پیدا کرده است اما امیدواریم تا پایان سال رقم صادرات ما به عراق به عدد ۱۰ میلیارد دلار برسد. در ادامه این نشست موسی طباطبایی، رئیس اداره خلیج‌فارس وزارت امور خارجه گفت: «نفوذ جمهوری‌اسلامی در عراق باوجود تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود از بین نرفته است و ما حتی تلاش کردیم این نفوذ را تقویت کنیم.»

وی با اشاره به خاطره‌ای که با یکی از سفرای انگلیسی داشت، افزود: «یک سفیر انگلیسی به من گفت اجازه نمی‌دهیم همه اقتصاد عراق به دست شما بیفتد.»

طباطبایی نقش بخش خصوصی در روابط ایران و عراق را پررنگ دانست و افزود: «تلاش داریم دیپلمات‌ها و سفرایی را به کشورهای همسایه اعزام کنیم که دغدغه اقتصادی هم داشته باشند.»

وی با بیان اینکه ایران از بصره غافل شده است، تصریح کرد: «آمریکایی‌ها و بعثی‌ها اجازه ورود ما به بصره را نمی‌دهند این در حالی است که ساکن این شهر به کالاهای ایرانی علاقه زیادی دارند و کالاهای ایرانی موردنیاز را از دیگر شهرها تهیه می‌کنند.»

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برخی کوتاهی‌های سازمان ملی استاندارد، گفت: «۲ شرکت وظیفه تایید استانداردهای محصولات به عراق را برعهده دارند که متاسفانه این شرکت‌ها آن‌گونه که باید به وظایف خود عمل نکردند و کالای بی‌کیفت وارد بازار عراق شده است و برخی برندهای ایرانی در عراق بدنام شده‌اند ازاین‌رو ضرورت تقویت نظارت در این بخش‌ها دوچندان شده است.»



منبع