آمیختگی شبکه حملونقل و خودروهای عمومی و شخصی، با زندگی مردم از بعد دسترسی به خدمات اجتماعی و رفاهی و نقشآفرینی این سیستم در ارتقای سطح کیفی زندگی و رفاه اجتماعی، نشان از نقش اجتماعی صنعت خودرو در حوزه حملونقل دارد. بنابراین بهمنظور توسعه کسبوکار، افزایش رفاه شهروندان، تسریع در بخش حملونقل، توسعه گردشگری، افزایش فعالیتهای اجتماعی و بهبود مستمر سطح کیفی زندگی اجتماعی و توسعه استانداردهای زندگی، توجه به سرمایهگذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد. بهطور حتم توسعه صنایع داخلی در هر کشور نقش مهمی در رشد، رفاه اجتماعی، وضعیت اقتصادی و آسایش مردم ایفا میکند. البته با وجود تمام مزیتهایی که توسعه صنعت خودرو در توسعه و بهبود حمل و نقل برای خدمترسانی به مردم و افزایش رفاه اجتماعی در جامعه دارد، توجه به تولید خودروهای ایمن، با فناوری جدید و بدون نیاز به سوخت فسیلی از اهمیت ویژهای برخوردار است و موجب کاهش اثرات زیانبار زیست محیطی، سلامت جامعه و رفاه شهروندان شده و بیتردید آرامشخاطر شهروندان جامعه را نیز بهدنبال خواهد داشت.
در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و پیشرفته، صنایع خودروسازی یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی بهشمار میرود و از عوامل اصلی توسعه اقتصادی و از اساسیترین شاخصهای توسعه اجتماعی کشورهاست. با وجود اینکه صنعت خودرو تنها عامل توسعه بهشمار نمیرود، اما آثار اقتصادی آن در همه زمینهها و فعالیتهای اقتصادی و صنعتی مشهود است. در بیشتر کشورهای صنعتی به موازات سرمایهگذاری در بخشهای مهم اقتصادی و کشاورزی، به توسعه و بهبود صنعت خودرو نیز توجه شده و بهطور مستقیم و غیرمستقیم (صنایع مرتبط) در آن سرمایهگذاری میشود.
قدمت صنعت خودرو ایران به حدود شصت سال پیش بازمیگردد. با نگاهی به راهبردهای اثرگذاری بیشتر این صنعت در رشد اقتصادی کشور در مییابیم بهبود نقش صنعت خودرو کشور در گرو اجرایی کردن ۵ راهبرد ایجاد پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، تاکید بر صادرات خودرو، ایجاد پایگاه تولید قطعات با علامت تجاری داخلی با تاکید بر مزیتهای داخلی، جذب سرمایههای داخلی و خارجی برای توسعه صادرات و راهاندازی مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه است که اجرای این اقدامها در توسعه صنعت خودرو، بهبود رشد اقتصادی و رونق تولید خودروسازی کشور و ارتقای برند خودرو ملی را به ارمغان میآورد.
در این راستا بهرهگیری از فناوریهای نوین صنعت در خودروسازی و ارتقای کیفی قطعات از مهمترین پیششرطهای تولید خودرو با کیفیت است و به اعتقاد کارشناسان حوزه بازار، کیفیت محصول در کنار نرخ مناسب ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقهای و جهانی است که اگر مورد عنایت جدی تولیدکنندگان قرار گیرد، رونق تولید محقق میشود، زیرا تحقق رونق تولیدات داخلی در کشور فقط با تولید محصولات با کیفیت و نرخ رقابتی ممکن است و با این اقدام و در راستای تحول اقتصادی در شرکتهای تولیدی، بازگشت سرمایه، سود فروش، سهم بازار، کاهش هزینهها و نرخ سهام از رشد قابلتوجهی برخوردار خواهد شد.
* شهرام شیرکوند ، حائـز 28 رتبه برتر در جشنواره های بین المللی و ملی مطبوعات و خبرگزاری های کشور