احتمالا هم حق با ایشان است! چون نوشتن آییننامه برای طرحی که قرار باشد در آن هم واردات خودرو داشته باشیم، هم این واردات عرصه را بر خودروسازان داخلی تنگ نکند و همچنان بتوان سیاستهای یکبام و دو هوا را ادامه دهند، کار واقعا دشواری است! حالا بماند که زمزمههایی در زمینه سپردن واردات خودرو به خودروسازان داخلی هم شنیده میشود.
وی افزود: «در کمیسیون صنایع و معادن، بحث واردات خودرو در بودجه سال ۱۴۰۱ با شرایطی مصوب کردیم. شورای نگهبان مصوبات را تایید و دولت هم موافقت خود را اعلام کرد و هیاتنظارت نیز با وجود مخالفتهایش با مصوبات همراهی کرد. درحالحاضر آییننامه اجرایی آن در هیات دولت در حال نگارش و محرمانه است. از وضعیت آییننامه داخلی بیخبریم و اطلاع نداریم این آییننامه به چه شکل نوشته شده است.»
آییننامهای که قاعدتا باید با حضور کارشناسان خبره این عرصه نوشته میشد تا کمترین اشتباه و خطا را داشته باشد اما این روزها پشت درهای بسته در حال نگارش است و کسی واقعا نمیداند قرار است از چه چیزی در قالب آییننامه واردات خودرو رونمایی شود و آیا این آییننامه تضمینکننده منافع مردم پس از دهها سال تحمل ضرروزیان ناشیاز قیمتگذاری دستوری و نبود رقابت در عرصه خودروسازی است؟ البته چندی پیش دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم گفته بود دستیابی به سناریویی که براساس آن بتوان خواهان آوردن سرمایه خارجی بود، دشوار است زیرا باید سرمایهگذاری را به تولید ربط داد و با واردات بهدنبال افزایش تولید بود و افزایش کیفی هم بهدنبال داشت و انتظار داشت ارزبری هم اتفاق نیفتد، سخت است و این مسایل را علت تصویب نشدن چنین طرحی دانست.
با این کار دقیقا همان اتفاقی رخ میدهد که قرار بود با تصویب و اجرایی شدن این طرح، رخ ندهد!