تعیین محدودیت برای خودروهای وارداتی
در آییننامه واردات خودرو، اولویت واردات با خودروهای 10 هزار یورویی در نظر گرفته شده و سقف قیمتی هر محصول نیز 20 هزار یورو اعلام شده است. بر این اساس، امکان ورود خودروهای لوکستر با ارزش بالا وجود نداشته و اصولا نمیتوان انتظار حضور برندهای تراز اول دنیا در بازار ایران را داشت. حتی درصورت ورود برندهای شناختهشده نیز، تنها محصولات پایه با امکانات اولیه یا بهاصطلاح Low-option امکان حضور در ایران را خواهند داشت. این درحالی است که همین حالا نیز در بازار فعلی ایران محصولاتی با کیفیت و با امکانات و آپشنهای متعدد و بهروز نظیر برندهای چینی وجود دارد.
ابهام در تعرفهها
مطابق تصمیمات جدید، خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد و میزان حقوق و تعرفه واردات براساس قیمت کشفشده نهایی در بورس کالا تعیین خواهد شد. عرضه خودروها از طریق بورس و ابهام در تعرفهها سبب میشود خودروها بهطور مستقیم در اختیار مصرفکنندگان قرار نگیرد و دلالان بهافزایش مضاعف قیمتها دامن بزنند. درمجموع باید گفت با شرایط اعلامشده مطابق با آییننامه مصوب واردات خودرو، واردات سالانه 50 تا 100 هزار دستگاه خودرو با محدودیت تخصیص منابع ارزی و همچنین تعیین سقف قیمت خودروهای وارداتی برخلاف شاخص قیمتی بازار، نهتنها موجب کاهش قیمتها در بازار خودرو نخواهد شد، بلکه بهواسطه نواقص موجود بهورود دلالان و احتمال مضاعف فساد در این عرصه دامن خواهد زد.