آغاز صادرات محصولات ایران‌ خودرو به ونزوئلا



مهدی خطیبی در دیدار با وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا و هیات همراه، ضمن استقبال از تامین نیاز بازار این کشور توسط ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو خاورمیانه و بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی در غرب آسیا، صادرات 2 هزار دستگاه تارا و دنا به‌ونزوئلا را آغاز خوبی برای توسعه همکاری‌های متقابل دانست و گفت: «با توجه به‌روابط خوب سیاسی بین دو کشور امیدواریم شاهد توسعه و افزایش همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی باشیم و ایران‌خودرو آمادگی دارد تا در این راستا برای تامین نیازهای حمل‌ونقل کشور ونزوئلا گام بردارد.»

وی با بیان این‌که در مرحله نخست همکاری، خودرو به‌صورت کامل صادر خواهد شد، افزود: «در گام بعدی با ایجاد زیرساخت‌های لازم و رفع موانع، امکان مونتاژ محصولات در کشور ونزوئلا فراهم خواهد شد.»

خدمات پس از فروش صادراتی‌ها؛ از اولویت‌های ایران‌خودرو

خطیبی ارائه خدمات پس از فروش را از اولویت‌های ایران‌خودرو دانست و یادآور شد: «خدمات پس از فروش درسطح مناسبی ارائه خواهد شد تا مردم ونزوئلا که به‌محصولات ایران‌خودرو علاقه‌ زیادی دارند بتوانند از آن بهره‌مند شده و تبدیل به‌مشتریان وفادار این خودروساز شوند.»

وی ارائه محصول باکیفیت به‌بازارهای جهانی را یکی از اصول مهم در ایران‌خودرو خواند و گفت: «شبکه خدمات پس از فروش در این کشور آموزش‌های لازم را خواهند دید و قطعات یدکی مورد نیاز نیز در شبکه در دسترس مشتریان خواهد بود.»

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به‌خط تولید این شرکت در ونزوئلا بر استفاده از سرمایه‌گذاری‌های راکد در این سایت تولیدی تاکید و اظهار کرد: «لازم است برای رفع موانع راه‌اندازی مجدد این کارخانه و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تولید محصولات ایران‌خودرو اقدامات لازم صورت گیرد.»

وی از آمادگی ایران‌خودرودیزل برای تامین نیاز بازار ونزوئلا در بازار خودروهای تجاری و باری خبر داد و گفت: «این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس، کشنده، کامیون و ون در تیراژ بالاست که آماده تولید و عرضه محصولاتی ازجمله کشنده آتامان به‌ونزوئلاست.»

خودروهای ایران‌خودرو؛ سفیران ایران در ونزوئلا

رامون ولاسکز، وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا نیز در این دیدار گفت: «روابط ایران و ونزوئلا براساس احترام متقابل و دوستانه است و با توجه به‌برگزاری نهمین کمیسیون مشترک دو کشور و تاکید رئیس‌جمهور ونزوئلا مبنی برای حل مسائل و مشکلات موجود، برنامه‌های متنوعی برای توسعه روابط با ایران در حوزه‌های مختلف مانند خودرو داریم.»

وی با بیان این‌که محصولات ایران‌خودرو از کیفیت خوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: «خودروهای ایران‌خودرو، سفیران ایران هستند و محصول سمند سنتارو که در سال‌های گذشته در ونزوئلا تولید می‌شد، از کیفیت خوبی برخوردار بود.»

وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا افزود: «شروع این روابط براساس صداقت و مسئولیت‌پذیری و همکاری دوجانبه در تمام حوزه‌های فروش و خدمات پس از فروش طرح‌ریزی شده است و ونزوئلا عضوی از مجموعه ایران‌خودرو خواهد بود.»

ولاسکز بر ایجاد شرایط برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب به‌بازار ونزوئلا تاکید کرد و گفت: «ایران‌خودرو می‌تواند از ظرفیت و موقعیت این کشور برای توسعه بازارهای صادراتی جهت فروش خودرو و قطعات یدکی استفاده کند و این کشور می‌تواند دروازه صادراتی به‌دیگر بازارها باشد.»

استقبال مردم ونزوئلا از محصولات «ایکو» در نمایشگاه کاراکاس

وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا به‌استقبال مردم این کشور از محصولات ایران‌خودرو در نمایشگاه کاراکاس اشاره کرد و گفت: «در این نمایشگاه بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم خواهان خرید محصولات ایران‌خودرو بودند و اگر شرایط برای حضور محصولات ایران‌خودرو فراهم شود، این تعداد به سه‌برابر افزایش می‌یابد و باید این روابط توسعه پیدا کند.»

ولاسکز با بیان این‌که کشور ونزوئلا درحوزه‌های خودروهای تجاری نیازمند محصولات متنوعی است، گفت: «در ۴۰ سال اخیر برای نوسازی خودروهای سنگین و کشنده اقدام خاصی صورت نگرفته است. از این رو، از حضور محصولات ایران‌خودرو دیزل در بازار کشورمان استقبال می‌کنیم.»

جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش‌خصوصی

درهمین‌ حال مدیرعامل جدید شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) با اشاره به‌سیاست‌های کلان دولت مبنی بر خصوصی‌سازی صنعت‌خودرو، بر هم‌راستایی برنامه‌های ساپکو درحوزه‌های مختلف به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش‌خصوصی در پروژه‌های توسعه‌ای تاکید کرد.

بهروز غفاری بر تغییر ماهیت فعالیت‌های حوزه مالی به‌اقتصادی، تاکید و اظهار کرد: «مدیریت مالی باید پیگیری از پروژه‌ها و تامین را مد نظر قرار داده و تراکنش‌های مالی شرکت ساپکو با ایران‌خودرو باید سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.»

وی بر ضرورت تخصیص سرمایه ثابت برای پروژه‌ها و فرآیندهای توسعه‌ای تاکید کرد و با اشاره به‌مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری و کمبود نقدینگی بر ضرورت شناسایی نقاط بهبود توسط برنامه‌ریزی و پیشگیری از انباشتگی خریدهای خارجی و کمبودهای تامین و تولید تاکید کرد.

غفاری با اشاره به‌سهم ۲۵ درصدی خودروساز در فرآیند تولید با یادآوری اهمیت جایگاه زنجیره تامین در فرآیندهایی نظیر کیفیت، تیراژ، قیمت تمام‌شده و خودکفایی، بر ضرورت مدیریت و ظرفیت‌سازی زنجیره تامین توسط ساپکو تاکید و اظهار کرد: «ساپکو سهم ۷۰ تا ۷۵ درصدی در مدیریت زنجیره تامین و ارتقای سطح تولید، کیفیت، خودکفایی، طراحی و مهندسی زنجیره‌تامین را ایفا خواهد کرد.»



منبع